Siirry sisältöön

Sähköautojen lataus

Sähköautojen sähkön varastointipotentiaali riippuu sähköauton tyypistä. Täyssähköautoissa akuston koko on useita kymmeniä kilowattitunteja. Ladattavissa hybridiautoissa akusto on pienempi, sillä niissä on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori.

Sähköautoilun lisääntyessä saadaan älykkäällä sähköverkolla huomattavia hyötyjä; sähköverkko voi antaa autolle virran lisäksi tiedon siitä, milloin on sopivin hetki ladata. Tämä voi tehostaa uusiutuvan energian käyttämistä omaan tarpeeseen. Sähköautojen käyttämistä varsinaisina energiavarastoina rajoittaa kuitenkin muun muassa se, että valmistajien takuuehdot eivät toistaiseksi kata sähkönsiirtoa akusta ulospäin. Taloyhtiön yhteiskäyttöautot ovatkin yksi sopivimmista käyttökohteista päiväsaikaan tuotetulle ylijäämäsähkölle.

Taloyhtiössä sähköautoiluun tarvittavia latauspisteitä harkittaessa kannattaa panostaa asiantuntevaan suunnitteluun. Suunnittelija tai palveluntarjoaja suunnittelee toteutuksen tilannekohtaisesti selvittäen muun muassa sähköverkon riittävyyden suunnitellulle latausratkaisulle. Latauspisteiden kokonaistehon ohjauksella tai latauksen ja muiden suurten sähkökuormien vuorottelulla voidaan joissain tapauksissa välttää sähköliittymäkoon kasvattaminen.


Sivua päivitetty viimeksi 17.1.2023