Automaatiojärjestelmän asennus ja ylläpito
Asennuksen vaatima työmäärä riippuu järjestelmän rakenteesta. Mikäli suunnitelmasta joudutaan asennusvaiheessa poikkeamaan, täytyy muutoksista aina keskustella suunnittelijan kanssa.Järjestelmän käyttö ja ylläpito on opastettava kaikille järjestelmän käyttäjille – asukkaille, isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle. Näin varmistetaan käytön sujuvuus.
Asennus ja käyttöönotto
Monien energiankulutukseen vaikuttavien IoT-palveluiden käyttöönotto ei edellytä suuria muutoksia rakenteisiin. Niitä voidaankin ottaa käyttöön milloin vain, kunhan käytettävissä on tarvittava tiedonsiirtoratkaisu. Myös langattomien antureiden asennus onnistuu tekemättä muutoksia rakenteisiin. Langallinen järjestelmä on kätevintä asentaa muun saneerauksen tai uudisrakentamisen yhteydessä.Asennus- ja käyttöönottovaiheessa integraattorin tehtäviin kuuluu varmistaa, että toimitettu järjestelmä vastaa tilattua ja järjestelmä saadaan onnistuneesti käyttöön. Jos suunnitelmasta joudutaan asennusvaiheessa poikkeamaan tai siinä havaitaan ongelmia, on tärkeää neuvotella asiasta suunnittelijan kanssa. Suunnittelijan tehtävä on varmistaa, että muutokset ja korjaukset eivät muuta järjestelmän toimintaa väärällä tavalla eikä haluttuja ominaisuuksia menetetä väärien valintojen takia.
Järjestelmän ohjelmointi
Jotta järjestelmistä saadaan kaikki hyöty irti, ne täytyy ohjelmoida oikein. Täytyy myös sopia, kenen vastuulla on päivittää ohjelmia säännöllisesti. Päivitys edellyttää oikeita toimintokuvauksia. Ensimmäiset toimintokuvaukset tuotetaan rakennuksen suunnitteluvaiheessa, ja niitä päivitetään koko järjestelmän elinkaaren ajan.Järjestelmän ohjeissa on kuvattava selkeästi, mitä tietoa järjestelmien välillä siirtyy ja missä muodossa. Mukana pitää olla myös ylläpito-ohjeet, jotka kertovat miten yhteyksien toiminta tarkistetaan.
Käyttöönotto
Varmista, että hankintasopimukseen sisältyy järjestelmän, käyttöliittymien ja tiedonsiirron testaus ja säätö käyttöönottovaiheessa. Testaus tehdään yhteistyössä käyttäjän, suunnittelijoiden ja toteuttajan kanssa. On tärkeää varmistaa, että ainakin energiankulutukseen liittyvät toiminnot saadaan alusta asti toimintaan. Käyttöönoton yhteydessä laaditaan käyttöönottotarkastuspöytäkirja.Järjestelmän säätöjä joudutaan usein tarkistamaan käyttöönoton jälkeen. Esimerkiksi vuodenajan vaihtuminen ensimmäisen kerran tuo tarpeen tarkistaa järjestelmän säädöt. Myös säätimet kannattaa kalibroida käyttöönottovaiheessa.
Asennuksen jälkeen varmistetaan, että käyttäjät oppivat järjestelmän käytön ja osaavat hyödyntää sen tuomia etuja. Varmista siis, että asukkaat, isännöitsijä ja huoltoyhtiö perehdytetään järjestelmän käyttöön. Samalla varmistetaan myös, että toimitus vastaa suunniteltua. Mitä laajempi järjestelmä on, sitä tärkeämmässä roolissa käytön opastus on. Tarvittavat ohjeet on lisättävä mahdolliseen asukkaan kansioon.
Integraattorin on hyvä olla mukana hankkeessa vielä takuuajan aikana. Takuuaikana käyttäjiltä kerätään tiedot puutteista ja muista havainnoista ja korjautetaan mahdolliset viat tarvittaessa välittömästi. Huolto-organisaatiolta voidaan tarvittaessa pyytää selvitys energiatavoitteiden toteutumisesta. Takuuajasta on hyvä neuvotella erillinen sopimus, jotta esimerkiksi toisen huoltoliikkeen tekemät vähäiset muutostyöt eivät siirrä vastuuta tilaajalle.
Dokumentointi
Varmista, että kaikki tarvittavat dokumentit jäävät taloyhtiön haltuun. Säilytä kaikki saadut dokumentit. Hyvä dokumentaatio auttaa myöhemmin, kun suunnitellaan uusien ominaisuuksien ja toimintojen käyttöönottoa.Tarvittavia dokumentteja ovat ainakin:
- Dokumenttiluettelo, laiteluettelo ja salasanaluettelo.
- Kuvaus siitä, mitä tietoa järjestelmien välillä siirtyy ja missä muodossa.
- Tieto siitä, mitä versioita ohjelmissa ja työkaluissa on käytetty.
- Järjestelmän toimintokuvaukset.
- Järjestelmäkaavio ja paikannuskaaviot sekä myös keskuskaaviot, jos järjestelmä sisältää sähkökeskuksiin asennettuja komponentteja.
- Alkuperäiset asetusarvot ja testausraportit.
- Tiedonsiirron ylläpito-ohjeet.
- Varmuuskopio esimerkiksi CD:llä, DVD:llä, USB-tikulla tai valmistajan tai toimittajan tietokannassa tai pilvipalvelussa. Varmista aina, että taloyhtiöllä on pääsy varmuuskopioihin.
Kun järjestelmää päivitetään, myös päivitykset pitää muistaa dokumentoida. Samalla on syytä päivittää aiheeseen liittyvät dokumentit, sillä dokumentoimatta jätettyjen muutosten selvittely jälkikäteen voi olla hankalaa ja aikaa vievää. Jos haluat lisä- tai muutostöitä järjestelmääsi, pyydä suunnittelijoilta tai järjestelmätoimittajilta apua.