Fredman – älykkäät ratkaisut ruokahävikin minimointiin
Fredman Group Oy on suomalainen perheyritys, joka valmistaa keittiötuotteita kotikokeille ja keittiöammattilaisille ruoanvalmistukseen, säilytykseen, kuljetukseen ja puhdistamiseen. Yrityksen tavoitteena on tehdä keittiöistä ekologisempia ja puhtaampia ja edistää myös ruokahävikin vähentämistä. Fredmanin Chefstein palvelulla ja älyvaaoilla asiakasyrityksen hävikkiä onnistuttiinkin vähentämään jopa 85 prosenttia.Älyvaaka auttaa vähentämään ruokahävikkiä suunnitelmallisesti
Suomessa ravintola-alalla syntyy ruokahävikkiä 75–85 miljoonaa kiloa vuodessa. Digitaalinen omavalvontapalvelu, Chefstein auttaa keittiöammattilaisia tehostamaan toimintaansa ja vähentämään hävikkiä. Palveluun voidaan kytkeä Älyvaaka, josta saadaan arvokasta tietoa, joka auttaa vähentämään ruokahävikkiä suunnitelmallisesti.Älyvaa’an avulla kerätään tietoa eri vaiheissa syntyvästä hävikistä. Valmistusvaiheen aikana syntyvään hävikkiin lasketaan varastoinnin, esivalmistelun ja liikavalmistuksen hävikki. Tarjoilulinjaston esillepanolla on vaikutusta hävikkiin ja saadun datan avulla opitaan minimoimaan hävikkiä. Astianpalautuspisteen ruokahävikin mittaaminen ohjaa ruokalistan suunnittelussa.
Eräässä henkilöstöravintolassa, jossa ruokailee päivittäin noin 250 asiakasta, haluttiin selvittää, kuinka paljon ravintolassa syntyy ruokahävikkiä. Ennen Chefsteinin käyttöönottoa hävikkiä oli arvioitu vain silmämääräisesti. Ravintolan keittiöön asennettiin kolme Älyvaakaa, joiden avulla tehtiin pitkäjänteistä seurantaa. Saadun datan perusteella suoritettiin useita kehitystoimenpiteitä. Toimenpiteiden tuloksena hävikin määrä ravintolassa vähentyi noin 85 prosenttia. Keskimäärin hävikki saatiin laskemaan 201 grammasta 30 grammaan per asiakas.
”Hävikin vähentäminen on vahvasti asenteesta kiinni, joten olipa ruoanlaittaja kotikokki tai ammattilainen, olemme kannustaneet molempia asiakasryhmiämme tiedostamaan oman roolinsa hävikin vähentämisessä. Hävikkiä voi vähentää, kun ymmärtää mistä sitä syntyy. Kotikokeille olemme muun muassa aktiivisesti tarjonneet arjen vinkkejä ruokahävikin vähentämiseen, kertoo vastuullisuus- ja laatujohtaja Marju Vroman.
Kierrätettäviä tuotteita ja uusiutuvia materiaaleja
Fredmanin vastuullisuusvision tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä tehdä kaikista tuotteista kierrätettäviä ja valmistaa ne uusiutuvista raaka-aineista.”Olemme lähteneet kehittämään tuotteillemme kestävää raaka-ainepolitiikkaa sekä hyödyntämään digitalisaatiota esimerkiksi ammattikeittiöiden johtamisessa ja hävikin hallinnassa. Kannustamme vastuullisiin valintoihin keittiössä”, sanoo toimitusjohtaja Per-Henrik Hagberg.
Fredmanin Chefstein palvelulla ja älyvaaoilla asiakasyrityksen hävikkiä onnistuttiin vähentämään jopa 85 prosenttia.
”Olemme testanneet biomuovivaihtoehtoja perinteisen muovin tilalle. Nykyisellään ne ovat perinteisten tuotteiden rinnalla tarjolla, joten eivät vielä ole korvanneet suoraan – tarjoamme ja kannustamme asiakasta valitsemaan vastuullisesti. Uskomme, että siirtyminen vie oman aikansa. Paljon puhutaan vastuullisuuden tärkeydestä, mutta ostoskoriin päätyvät vielä kuitenkin useimmiten perinteiset tuotteet, vaikka hinnassa ei suurta eroa olisi,” sanoo Fredmanin vastuullisuus- ja laatujohtaja Marju Vroman.
”Lähdimme mukaan materiaalitehokkuuden sitoumukseen, koska haluamme niin omalla toiminnalla kuin tarjoamillamme ratkaisuilla parantaa ja ratkoa toimialan kestävyyshaasteita. Emme valmista omia raaka-aineitamme itse, joten verkostoituminen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa on meille erityisen tärkeää,” Vroman kertoo.
Fredmanin tehdas sijaitsee Raumalla ja yritys työllistää yhteensä 86 henkilöä.
”Tänä vuonna saavutimmekin tehtaalla hiilineutraaliuden. Olemme virittäneet kierrätyksen omassa tuotannossamme huippuun ja sekajätteen määrä vuonna 2021 oli vain 40 kiloa. Testaamme tuotannossa myös ohuempaa lavankäärintäkalvoa, joka voisi käytössä vähentää muovia jopa 25 prosenttia. Suunnitelmissamme on testata myös puupohjaisen lavakääreen sopivuutta. Tärkeää on, että lavakääre pitää tavarat tiukasti sidottuna paikoillaan eivätkä ne hajoa tai ota muuten osumaa kuljetuksissa”, sanoo Vroman.
Materiaalitehokkuuden vapaaehtoisten sitoumusten tavoitteena on parantaa yritysten kannattavuutta ja pienentää ympäristövaikutuksia. Sitoumus on elinkeinoelämän ja valtionhallinnon välinen vapaaehtoinen toimintamalli.
Lisätietoja:
Fredman Group Oy
vastuullisuus- ja laatujohtaja Marju Vroman Fredman
marju.fredman@fredmangroup.com
Materiaalitehokkuuden sitoumus kirittää vastuullisuustyössä
Materiaalitehokkaisiin ratkaisuihin ja vastuulliseen materiaalipolitiikkaan kirittää myös materiaalitehokkuuden sitoumus.”Lähdimme mukaan materiaalitehokkuuden sitoumukseen, koska haluamme niin omalla toiminnalla kuin tarjoamillamme ratkaisuilla parantaa ja ratkoa toimialan kestävyyshaasteita. Emme valmista omia raaka-aineitamme itse, joten verkostoituminen tutkimus- ja kehittämistoiminnassa on meille erityisen tärkeää,” Vroman kertoo.
Fredmanin tehdas sijaitsee Raumalla ja yritys työllistää yhteensä 86 henkilöä.
”Tänä vuonna saavutimmekin tehtaalla hiilineutraaliuden. Olemme virittäneet kierrätyksen omassa tuotannossamme huippuun ja sekajätteen määrä vuonna 2021 oli vain 40 kiloa. Testaamme tuotannossa myös ohuempaa lavankäärintäkalvoa, joka voisi käytössä vähentää muovia jopa 25 prosenttia. Suunnitelmissamme on testata myös puupohjaisen lavakääreen sopivuutta. Tärkeää on, että lavakääre pitää tavarat tiukasti sidottuna paikoillaan eivätkä ne hajoa tai ota muuten osumaa kuljetuksissa”, sanoo Vroman.
Materiaalitehokkuuden vapaaehtoisten sitoumusten tavoitteena on parantaa yritysten kannattavuutta ja pienentää ympäristövaikutuksia. Sitoumus on elinkeinoelämän ja valtionhallinnon välinen vapaaehtoinen toimintamalli.
Lisätietoja:
Fredman Group Oy
vastuullisuus- ja laatujohtaja Marju Vroman Fredman
marju.fredman@fredmangroup.com