Siirry sisältöön

Sähköauton valinta ja käyttö

Latauspisteiden hankinta

Päätös lataushankkeesta

Asunto-osakeyhtiön latausjärjestelmä on hyvä toteuttaa lataushankkeena huomioiden asukkaiden tarpeet ja mielipiteet. Asunto-osakeyhtiölaki asettaa päätöksenteolle puitteet ja sen määräyksiä noudattaen saadaan päätökset tehtyä osakkaiden oikeuksia kunnioittaen.

Päätöksenteko asunto-osakeyhtiölain ja yhtiöjärjestyksen mukaisesti

Lataushankkeessa päätöksenteko tapahtuu asunto-osakeyhtiölain ja yhtiöjärjestyksen määräysten mukaisesti. Päätöksenteko tapahtuu yhtiökokouksessa hallituksen esityksestä.

Latauksen valmisteleminen hallituksen toimesta

Asunto-osakeyhtiön hallitus voi valmistella lataushanketta tekemällä osakaskyselyn, jolla selvitetään osakkailta sähköauton latauksen tarvetta lähikuukausina ja seuraavan 5 vuoden kuluessa. Kyselyn tuloksena hallitus voi arvioida tarvittavia toimia. Mikäli merkittävä osa yhtiön osakkaista on kiinnostunut latauksesta ja latauksen tarvitsijoita on useita, on yhtiön hallituksen syytä aloittaa lataushankkeen valmistelu. Vaikka tarvitsijoita ja kiinnostuneita olisi vain yksi, on yhtiön hallituksen silti syytä selvittää latausasiaa. Yhdenkin latauslaitteen käyttöönotto voi vaikuttaa latauksen järjestämiseen teknisen yhteensopivuuden kautta.

Lataamiseen ja latauspisteisiin ei yleensä tarvita viranomaislupia. Olisi hyvä päättää lataushankkeen suunnittelusta siten, että kokonaisuuden kannalta olennaiset seikat tulevat huomioiduksi riittävän aikaisessa vaiheessa ja latausta on mahdollista laajentaa ajan myötä kaikille halukkaille kustannustehokkaasti.

Asunto-osakeyhtiön yhtiökokoukselta on tarvittaessa pyydettävä hallitukselle valtuudet aloittaa hankesuunnittelu ja käyttää siihen yhtiön varoja.

Lataushankesuunnitelma käsittää minimissään nykytilan kartoituksen, lataukseen käytettävissä olevan sähkötuntitehon selvityksen, ylikuormituksen estoratkaisut, kuormanohjaukseen, selvityksen kaapeliverkoston käyttökelpoisuuteen latauslaitteiden sähkönsyötössä, linjauksen pistokevalinnoista ja latauspisteiden tehoista. Hankesuunnitelman tulisi ottaa kantaa myös sähkön laskutuksen toteutustapaan ja mahdolliseen latausjärjestelmän operointipalvelun käyttöön.

Hankesuunnitelma antaa hallitukselle teknisen selkänojan latausta koskevien linjausten esittämiseen ja tulevaisuusyhteensopivamman latausjärjestelmän rakentamiseen.

Yhtiökokoukselle esitettävät asiat ja päätökset

Latausasioista on hyvä kertoa osakkaille yhtiökokouskutsun liitteellä, joka kuvaa latausjärjestelmän toiminnot. Osakkaat tulisi saada hyvä käsitys hankittavasta kokonaisuudesta ja siitä, miten järjestelmää voidaan laajentaa vuosien varrella tarpeiden mukaisesti.

Yhtiökokoukselle tehtävässä virallisessa päätösesityksessä osakkaille tulee esitellä latausinvestoinnin kokonaiskustannus ja kustannusten jakaminen. Esityksessä tulee ottaa kantaa investoinnin rahoitukseen ja miten mahdollisesti saatava avustus otetaan huomioon kustannuksia alentavana. Esityksestä tulee ilmetä ylläpitovastuiden jako.

Osakkaille tulee kertoa, miten he voivat saada itselleen latauspisteen, kun sitä tarvitsevat. Selkeä ohjeistus helpottaa osakkaiden päätöksentekoa sähköautoiluun siirtymisessä ja poistaa latauksen saatavuuteen liittyvät epäselvyydet.

Yhtiökokousesitykseen sisällytetään esitykset, joissa kuvataan:
  • Valmistelun tausta
  • Hankkeen laajuus
  • Toteutustapa ja esitys toteuttajasta
  • Rahoitus ja mahdollisen avustuksen vaikutus
  • Osakkaan kustannukset latausvalmiuden rakentamisesta
  • Osakkaan kustannus latauspisteen hankkimisesta
  • Lataussähkön laskutus
  • Mahdollinen yhtiöjärjestyksen muutostarve liittyen yhtiön ja osakkaan välisiin oikeuksiin ja velvollisuuksiin latauspaikkasopimuksen muodossa
Yhtiökokoukselle voidaan esittää vaihtoehtoisia suunnitelmia.

Lataushanke yhtiön hallinnassa oleville paikoille, päätöksenteko ja kustannusten jako

Yhtiön hallinnoimille paikoille toteuttavasta lataushankkeesta päättäminen, kustannusten jako sekä korjaus- ja ylläpitovastuut määräytyvät Kiinteistöliiton julkaiseman taulukon 1 mukaisesti.

Taulukko 1. Yhtiön hallinnassa olevia autopaikkoja koskeva päätöksenteko ja kustannusten jako. Lähde Kiinteistöliitto.
Yhtiön hallinnassa olevat autopaikat

Lataushanke osakkaan hallinnassa oleville paikoille, päätöksenteko ja kustannusten jako

Osakkaiden hallinnoimille paikoille toteuttavasta lataushankkeesta päättäminen, kustannusten jako sekä korjaus- ja ylläpitovastuut määräytyvät Kiinteistöliiton julkaiseman taulukon 2 mukaisesti.

Taulukko 2. Osakkaiden hallinnassa olevien autopaikkojen lataushanke. Lähde Kiinteistöliitto.
Osakkaiden hallinnassa olevat autopaikat

Saatavilla olevat tuet

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA on myöntänyt sähköautojen latausinfra-avustusta asunto-osakeyhtiöiden ja muiden asuinrakennuksen omistavien yhteisöjen latausinfrahankkeisiin vuodesta 2018 lähtien yli 3 400 kohteeseen, yhteensä yli 55 miljoonaa euroa. Avustuksella on sähköistetty jo yli 70 000 autopaikkaa.

Avustusta ei voi enää hakea ARAsta.

Ei yhtiömuotoiset toteuttajat

Yksityishenkilöiden tai esimerkiksi hallinnanjakosopimuksella muodostettujen y-tunnuksettomien yhteisöjen lataushankkeiden työn osuuteen voi hakea kotitalousvähennystä.


Sivua päivitetty viimeksi 2.5.2024