Siirry sisältöön

Sähköauton valinta ja käyttö

Sähköauton huolto ja katsastus

Sähköauton huoltaminen

Sähköautojen huolto on yleensä polttomoottoriautoihin verrattuna edullisempaa ja huollon tarve vähäisempää. Sähköauton moottorissa ja voimansiirrossa on myös selvästi vähemmän liikkuvia osia, joten sen rikkoutuminen on epätodennäköisempää.

Sähköautoissa ei ole tarvetta muun muassa moottoriöljyn, moottorin ilmasuodattimen, eikä öljy- ja polttoainesuodattimien vaihdolle, mikä pidentää huoltoväliä. Myöskään vaihteiston huolloille ole tarvetta.

Eri ajoneuvovalmistajat määrittävät huoltovälin tyypillisesti ajan tai kilometrimäärän mukaan, ja huolto on useimmilla valmistajilla kahden vuoden tai 30 000 kilometrin välein.

Noudata valmistajan huolto-ohjelmaa

Täyssähköautoilla on kuitenkin muutamia huoltotarpeita, joita ajoneuvon omistajan on syytä huomioida. Auton valmistajan huolto-ohjelmaa kannattaa noudattaa, sillä se on tyypillisesti ehtona takuun säilymiselle.

Kuten polttomoottoriauton niin myös sähköauton määräaikaishuoltoon kuuluu paljon tarkastuksia ja huoltotöitä, jotka ovat turvallisuuden ja auton moitteettoman toimimisen kannalta oleellisia. Tyypillisimmät huoltokohteet ovat jarrunesteen sekä raitisilmasuodattimen vaihto.

Sähköautossa on vielä polttomoottoriautoakin tärkeämpää tarkistaa jäähdytysjärjestelmän nestemäärä sekä järjestelmän vauriot. Siinä missä polttomoottoriautossa moottori on kriittisin komponentti vaurioitumaan jos jäähdytys pettää, niin sähköautossa moottorin lisäksi ajoakun lämpötilaa säädetään nestejäähdytyksellä.

Muita tärkeitä tarkastuksia ovat jarrujen ja alustan osien kunnon arviointi. Sähköauto on akun lisäpainon vuoksi usein painavampi kuin polttomoottoriauto ja alusta on siten suuremmalla rasituksella. Myös korkeajännitejärjestelmän ja ajoakun kunto tarkastetaan huollossa.

Sähköautojen kohdalla on tyypillistä, että jarruja käytetään normaaleissa jarrutuksissa vain vähän, koska jarrutukset tehdään energiantalteenotolla. Vähäisen käytön seurauksena jarrupalat ja -levyt kuluvat vähemmän. Toisaalta jarruja kannattaa kokeilla säännöllisesti, jotta ne eivät jumiudu, esimerkiksi tekemällä yksi hieman reippaampi jarrutus muutaman kerran kuukaudessa.

Käytä autosi ammattimekaanikolla huollossa

Turvallisuuden varmistamiseksi sähköauton huolto ja korjaus tulee aina teettää koulutetulla asiantuntijalla, sillä sähköautoissa on korkeajännitekomponentteja. Koulutettu ammattimekaanikko tuntee turvallisuussäännöt, joita tulee noudattaa, kun tehdään korkeajännitejärjestelmään kohdistuvia huolto- tai korjaustöitä. Huoltotarpeissa on myös malli- ja merkkikohtaisia eroja, jotka huoltoalan ammattilainen ainakin merkkihuollossa osaa ottaa huomioon.

Sähköauton katsastus

Sähköauton katsastus on edullisempaa kuin polttomoottoriauton, koska päästömittausta ei tarvita. Katsastuksessa tarkastetaan myös silmämääräisesti korkeajännitejärjestelmän ja akun kunto. Sähköautoissa akku on usein auton alustassa ja sen vauriot voidaan nähdä vain altapäin. Akun herkän rakenteen takia on erittäin tärkeää, että akun kotelossa ei ole vaurioita. Tätä toki arvioidaan myös huollossa.


Sivua päivitetty viimeksi 13.3.2024