Oppilaitokset – lapset ja nuoret liikkeelle
Viisas koulumatka on turvallinen, sujuva, ympäristöystävällinen, terveellinen ja taloudellinen. Lisäksi se voi kehittää oppilaiden itsenäisyyttä ja omatoimisuutta. Pyörällä tai jalan tehty koulumatka parantavat keskittymiskykyä aamun tunneilla.Lapset ja nuoret eivät liiku yhtä aktiivisesti kuin ennen. Ainoastaan kuusi kymmenestä 7–15 -vuotiaasta kulkee koulumatkansa joko kävellen tai pyörällä. Nuorten kyyditysmatkat ovat vähentyneet, ja nuorten itsenäinen liikkuminen mopoilla ja mopoautoilla on lisääntynyt, mikä samalla vähentää 15–17 -vuotiaiden nuorten jalankulkua ja pyöräilyä.
Koululainen tekee kouluvuoden aikana noin 400 matkaa kodin ja koulun välillä.
Samanaikaisesti jokainen koulunsa aloittava ikäluokka on vuosi vuodelta huonommassa kunnossa. Ylipainoisten nuorten määrä on Suomessa 20 viime vuoden aikana jopa kolminkertaistunut, ja lapsuusiässä alkanut lihavuus on usein myös terveysriskien aiheuttaja.
Oppilaitoksissa kannattaa edistää kestävää liikkumista jos halutaan:
- vähentää henkilöautoliikenteen synnyttämiä ruuhkia oppilaitoksen läheisyydessä
- vähentää parkkipaikkoja oppilaitoksen pihassa
- vähentää kasvihuonekaasupäästöjä ja muita liikenteen päästöjä
- aktiivisemmat ja terveemmät oppilaat, opiskelijat, vanhemmat ja henkilökunta
- arkiliikkumisessaan itsenäisemmät koululaiset
- turvallisemmat koulumatkat.
Aktiivisuus osaksi arkea
Lapsille liikunta ja ympäristön aktiivinen tutkiminen on luontaista. Monipuolinen liikkuminen tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Pitkäaikainen istuminen ja paikallaanolo heikentää lasten hyvinvointia ja aiheuttaa lapsille ja nuorille muun muassa tuki- ja liikuntaelinten vaivoja.Lapsille ja nuorille kannattaa luoda ympäristö, joka kannustaa ja opettaa vaihteleviin tapoihin toimia ja työskennellä. Oppituntien aikana voi välillä jaloitella ja vaihdella istumisasentoja. Koulussa opettajat voivat kannustaa nuoria aktiiviseen liikkumiseen välitunneilla. Liikuntaa voi harrastaa yhdessä kavereiden kanssa.