Siirry sisältöön

Sähköauton valinta ja käyttö

Sähköauton valinta

Kuten minkä tahansa auton valinnassa, myös sähköautoa valittaessa on otettava huomioon auton äyttötarpeet ja omat mieltymykset. Keskeisiksi pohdittaviksi asioiksi sähköautoa hankittaessa nousevat erityisesti omat ajomatkat, latausmahdollisuudet omassa ympäristössä sekä auton käyttötavat.

Sopisiko ladattava hybridi minulle?

Ladattavia hybridejä on tarjolla kaikkiin tarpeisiin ja sellainen sopii käytännössä kenelle tahansa, myös pitkiä matkoja säännöllisesti ajaville ja haja-asutusalueilla asuville. Nykyaikaisten hybridien toimintamatkat sähköllä ovat kasvaneet jo niin pitkiksi, että sähköajon osuus alentaa pidemmänkin ajomatkan käyttökustannuksia ja ympäristövaikutuksia olennaisesti.

Erityisesti, jos suuri osa matkoista ajetaan kaupunkialueella tai päivittäiset ajokilometrit jäävät noin 40–80 kilometriin, ladattava hybridi on hyvä vaihtoehto. Tällöin arkiajo sujuu lähes yksinomaan sähköllä, mutta pitkälle matkalle lähdettäessä ei tarvitse miettiä auton lataamista.

Ladattavan hybridin maksimaalinen hyöty saavutetaan kuitenkin vain, kun autoa on mahdollista ladata säännöllisesti, esimerkiksi kotona tai työpaikalla.

Sopisiko täyssähköauto minulle?

Uuden sukupolven täyssähköautojen pitkät toimintamatkat ja nopea latauskyky takaavat sujuvan autoilun. Vaivattominta sähköautoilu on, kun autoa ladataan kotona. Täyssähköautot ovat parhaimmillaan, kun päivittäiset ajomatkat jäävät selvästi alle auton toimintamatkan. Monet täyssähköautoilijat ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä valintaansa silloinkin, kun kotona ei ole latausmahdollisuutta. Lataus ei ole välttämätöntä joka päivä, mikäli päivittäiset ajomatkat eivät ole poikkeuksellisen pitkiä.

Tutki toimintamatkan lisäksi auton latauskyky

Täyssähköauto soveltuu hyvin myös pidemmille ajomatkoille, kunhan matkan varrella on mahdollista pitää lataustaukoja. Lataaminen suurteholaturilla esimerkiksi kauppareissun yhteydessä kattaa useimmiten energiantarpeen.

Täyssähköautolla matka-ajon sujuvuuteen vaikuttaa toimintamatkan ja energiankulutuksen lisäksi latauskyky. Julkinen latausverkosto kasvaa jatkuvasti. Erityisesti suurteholatauspisteiden määrän kasvu nopeuttaa matka-ajoa. Automerkkien ja -mallien välillä voi olla suuria eroja suurteholatauksen nopeudessa, erityisesti kylmissä olosuhteissa.

Sähköauton käyttöikä

Sähköauton käyttöikä on vastaava kuin polttomoottoriautolla. Koska sähköauton moottoriteknologia ja voimansiirto on polttomoottoria yksinkertaisempaa, sähköautossa on vähemmän kuluvia ja huoltoa vaativia osia. Toisaalta akun elinkaari voi olla koko auton elinkaarta lyhyempi, jolloin akku voidaan joutua vaihtamaan ennen auton käyttöiän päättymistä.



  • Mikäli autolla ajetaan satoja kilometrejä päivässä ja matkat kohdistuvat syrjäseuduille, joissa julkinen latausverkosto ei ole vielä kattava, parempi valinta saattaa olla esimerkiksi ladattava hybridi.
  • Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, ladattava auto ei ole mielekäs vaihtoehto, ellei tarjolla ole jotain muuta säännölliseen lataamiseen soveltuvaa latauspaikkaa.
  • Mikäli harrastuksiin kuuluu esimerkiksi asuntovaunun tai venetrailerin kanssa matkailu, on huomioitava, että kaikkiin sähköautoihin ei vetokoukkua saa. Perävaunu lisää energiankulutusta, jolloin toimintamatka lyhenee ja lataustaukoja tarvitaan tavallista enemmän. Julkisilla latausasemilla latauspisteen sijoittelu ei aina mahdollista helppoa pääsyä lataukseen trailerin kanssa.



Millaisia sähköautomalleja on tarjolla?

Ladattavia autoja löytyy useimpiin käyttötarpeisiin ja mallivalikoima laajenee entisestään lähivuosina. Sähköautolla ajaminen vastaa automaattivaihteisella polttomoottoriautolla ajamista. Akusto vie yleensä hieman tilaa autosta, jolloin esimerkiksi lattia voi olla tavanomaista korkeammalla tai tavaratila ulkomittoja pienempi. Toisaalta sähköinen voimalinja on polttomoottoria helpompi paketoida, jolloin akseliväliä ja sisätiloja voidaan kasvattaa täyssähköautossa helpommin auton ulkomittoihin nähden.

Osalla sähköautoista voi vetää myös vaikkapa kohtalaisen raskasta perävaunua. Vaunun vetäminen vaikuttaa kuitenkin auton kantamaan ja energiankulutukseen polttomoottoriautoa enemmän. Vetokoukun asentamismahdollisuuden ja auton vetomassan voi tarkistaa autoliikkeestä tai automerkin verkkosivuilta.

Kuinka paljon sähköauto maksaa?

Uusien sähköautojen hinnat alkavat noin 25 000 eurosta ja keskimääräisen sähköauton hinta on hieman yli 50 000 euroa (4/2022). Täyssähköauton hankintahinta on vielä toistaiseksi kalliimpi verrattuna vastaavankokoiseen bensiiniautoon, mutta vastaavasti käyttökustannukset ovat selvästi edullisemmat.

Ladattavaa autoa hankittaessa autolle on perusteltua hankkia myös auton lataamiseen suunniteltu latauslaite, jos latauslaite on mahdollista asentaa kotipihaan tai autotalliin. Tämä lisää hieman investointikustannuksia, mutta helpottaa auton käyttöä sekä lisää lataamisen turvallisuutta ja latausnopeutta.

Latauksen kustannukset

Sähkön hinta vaikuttaa erityisesti kotilatauksen kustannuksiin. Sähköauton kotilatauksen kustannukset ovat huomattavasti polttomoottoriauton polttoainekustannuksia alemmat, vaikka sähkön hinta nousisi tuntuvastikin. Energian hinnan nousu nostaa tyypillisesti myös polttonesteiden hintaa.

Sähköauton lataaminen julkisissa latauspisteissä on yleensä kotilatausta kalliimpaa. Maksullisissa julkisissa latauspisteissä lataamisen hinta muodostuu myös muista tekijöistä kuin sähköenergian hinnasta. Esimerkiksi pysäköintitaloissa latauksen lisäksi maksettavaksi voi tulla pysäköintikustannuksia.

Eri käyttövoimilla kulkevien autojen käyttökustannusten ajantasaista vertailutietoa on koottu muun muassa Traficomin verkkosivuille:
Polttoaineiden vertailuhintojen laskeminen


Auton hankintaan on useita vaihtoehtoja. Matalien korkojen aikana osamaksu ja pankkilainana hankittu rahoitus ovat olleet suosituimpia tapoja hankkia auto. Osamaksu ja rahoitus tähtäävät auton omistukseen ja ovat hyvä hankintatapa silloin, kun autoa hankittaessa osa auton hinnasta maksetaan vaihtoautolla ja autolla on aikomus ajaa suhteellisen pitkään.

Osamaksu toimii myös kuukausipohjaisena rahoitusratkaisuna, johon voi liittää huolenpitosopimuksen, vakuutukset, kausirenkaat, ja niiden säilytykseen sekä hintatakuun rahoituskauden lopussa. Autolla on kiinteä kuukausimaksu koko rahoituskauden.

Toisena rahoitusvaihtoehtona voi joillekin kuluttajille sopia yksityisleasing, jonka suosio on viime vuosina hieman kasvanut. Leasingsopimusten pituus on tyypillisimmin 3–4 vuotta, mutta auton voi liisata käyttöönsä myös huomattavasti lyhyemmäksi aikaa.

Leasingsopimus sisältää useimmiten myös huollot ja kausirenkaat, jolloin käyttäjän ei tarvitse varautua niiden aiheuttamiin lisäkustannuksiin. Leasingauton etuna on, että käyttäjän ei tarvitse huolehtia auton jälleenmyyntiarvosta leasingkauden päättyessä tai huollon ja kunnossapidon kustannuksista, vaan autolla on kiinteä kuukausivuokra koko kauden ajan. Leasing soveltuu erityisesti autoilijoille, jotka tietävät ennalta melko tarkalleen ajokilometriensä määrän eivätkä halua sitoutua autoon pitkäksi aikaa. 



Käytetty sähköauto – uhka vai mahdollisuus?

Uusien sähköautojen kysyntä on kasvanut nopeasti. Samalla myös käytettyjä ladattavia autoja kysytään ja myydään yhä enemmän ja kauppamäärät ovat kasvussa. Toistaiseksi erityisesti täyssähköautojen osalta tarjonta ja mallivalikoima on kuitenkin ollut rajallista.

Tähän odotetaan muutosta jo lähitulevaisuudessa. Vuonna 2021 Suomessa rekisteröitiin uutena yli 50 erilaista täyssähköautomallia lähes 30 eri valmistajalta, joten muutaman vuoden päästä voidaan olettaa myös käytettyjen autojen markkinoilla olevan yhä laajeneva mallivalikoima.

Henkilöautojen mallisarjojen ensirekisteröinnit 2014-2023 (Traficom)

Käytetyn sähköauton hankintaa ei kannata arkailla. Sähköautoja on ollut Suomessa liikenteessä jo vuosikymmenen ajan ja niillä on ajettu paikallisissa olosuhteissa miljoonia kilometrejä. Sähköautojen voimansiirron ja akuston tehdastakuut ovat pääsääntöisesti pitkiä, yleensä 5–8-vuotisia. Tämä tarkoittaa, että monesti käytettynäkin hankittavassa sähköautossa on vielä reilusti akuston takuuta jäljellä. Muut takuut ovat tyypillisesti polttomoottoriautoja vastaavia.

Jälleenmyyntiarvon kohdalla on pohdittava samoja asioita kuin polttomoottoriautonkin kohdalla. Tähän mennessä sähköautojen jälleenmyyntiarvot ovat pysyneet hyvinä.

Hankittaessa käytettyä sähköautoa, on tärkeintä selvittää itselle vastaus samaan kysymykseen, kuin uuttakin sähköautoa hankittaessa – millainen auto sopii omaan arkeen. Tähän liittyvät latauksen järjestäminen, ajoneuvon toimintamatkan riittävyys ja päivittäisten ajojen järjestyminen. Toimintasäteiden osalta on huomioitava uusien autojen tapaan, että esitetyt toimintamatkat perustuvat ihanneolosuhteissa mitattuihin tietoihin ja esimerkiksi kylmä ilma vaikuttaa todelliseen kulutukseen.

Jos akuston kunto huolettaa ostajaa, voidaan sen kunto selvittää. Tyypillisesti akkutesti tehdään merkkiliikkeessä. Akkutestillä saadaan selville, kuinka paljon alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä ja millaisia määriä akustolla voidaan vielä ajaa.

Jos kyseessä on tuontiauto, kannattaa myyjän kanssa selvittää ajoneuvon varustelutaso. Tyypillisesti Pohjoismaista tuodussa autossa on suomalaisia autoja vastaava varustelu. Mikäli auto on tuotu kauempaa, kannattaa tarkastaa, onko niissä esimerkiksi lämpöpumppu, akun lämmitin tai lämmitetyt istuimet. Lisäksi Euroopan ulkopuolelta tuodun auton osalta kannattaa selvittää tarvittavat latausmahdollisuudet esimerkiksi pikalatauksen osalta.


Sähköautoissa ei ole perinteistä polttomoottoriautoista tuttua vaihteistoa, vaan sillä ajaminen vastaa automaattivaihteisella polttomoottoriautolla ajamista. Jos autoa käytetään ajo-opetuksessa, on syytä huomata ajokortin suorittamisen vaihteistoa koskevat vaatimukset. Ajokoe on suoritettava manuaalivaihteisella autolla, jotta ajo-oikeuden saa myös manuaalivaihteisella autolla ajamiseen. Näin ollen opetuslupaopetuksessa osa ajotunneista on tarpeen ajaa manuaalivaihteisella polttomoottoriautolla, jos ajokortti on suunnitelmissa suorittaa ilman vaihteistorajausta.


Sivua päivitetty viimeksi 13.3.2024