Siirry sisältöön

Usein kysyttyä

Jos sinulla kysyttävää kuljetuspalveluista, ota meihin yhteyttä:
hankintapalvelu@motiva.fi

  1. Mihin ympäristövaatimuksiin Euro-päästöluokkavaatimuksen avulla voidaan vaikuttaa?
  2. Alueellamme ei ole montaa kuljetuspalveluja tarjoavaa yritystä ja niiden mahdollisuudet investoida uuteen kalustoon ovat heikot. Mitä voisimme tehdä?
  3. Miten taloudellisen ajotavan osaamisen voisi huomioida kuljetuspalveluhankinnoissa?
  4. Takaako sertifioitu ympäristöjärjestelmä tai liittyminen kuljetusalan energiatehokkuussopimukseen, että tarjoaja seuraa polttoaineen-/energiankulutusta?
  5. Millä tavoin raskaan kaluston kuljetushankinnoissa voidaan ottaa energiatehokkuus ja hiilidioksidipäästöt huomioon?
  6. Millaisia kriteereitä voisimme asettaa energiankulutukselle, hiilidioksidipäästöille sekä typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöille, kun osa tavarankuljetuksista tapahtuu pakettiautoilla ja osa kuorma-autoilla?


1. Mihin ympäristövaatimuksiin Euro-päästöluokkavaatimuksen avulla voidaan vaikuttaa?

Euro-päästöluokka kertoo pakokaasujen terveydelle haitallisten aineiden (typenoksidi, hiilivedyt, hiukkaset, häkä) päästöistä, mutta se ei kerro auton energiankulutuksesta (energiatehokkuudesta) tai hiilidioksidipäästöistä. Euro-päästöluokkavaatimuksilla voidaan siis vaikuttaa vain paikalliseen ilmanlaatuun mutta ei kasvihuonekaasupäästöihin.


2. Alueellamme ei ole montaa kuljetuspalveluja tarjoavaa yritystä ja niiden mahdollisuudet investoida uuteen kalustoon ovat heikot. Mitä voisimme tehdä?

Kaluston saatavuudessa ja palveluita tarjoavissa yrityksissä on suuria maantieteellisiä vaihteluita. Motivan hankintapalvelun ohjeiden ja suositusten tarkoituksena on mahdollistaa ympäristövaikutusten huomioon ottaminen tavalla, joka sopii parhaiten kulloiseenkin tilanteeseen.

Tekemällä markkinavuoropuhelua alueella voidaan kartoittaa nykytilanne ja saada käsitys yrittäjien investointikyvystä ja -halukkuudesta. On myös hyvä muistaa, että hankintojen kriteereillä voidaan kannustaa toimijoita uusiin investointeihin, eikä nykytilanne siis aina kerro tulevista mahdollisuuksista.

Jos halutaan varmistua siitä, että tarjouksia yhä saadaan, kannattaa ympäristövaikutusten huomioon ottamisen keinona käyttää pisteytystä. Tällöin vanhempaakaan kalustoa ei rajata kokonaan ulos.

Vinkkejä onnistuneesta markkinavuoropuhelusta: Lappeenranta uudistaa liikkumista innovatiivisin keinoin


3. Miten taloudellisen ajotavan osaamisen voisi huomioida kuljetuspalveluhankinnoissa?

Vertailuperusteeksi soveltuu ajoharjoittelua sisältävä taloudellisen ajotavan koulutus. Ammattipätevyysdirektiivin mukainen pakollinen raskaan ajokaluston ennakoivan ajon koulutus järjestetään yleensä teoriaopetuksena. Todentamistapana voi käyttää todistusta käydystä kurssista (saa olla enintään 5 vuotta vanha). Jos haluatte painottaa taloudellista ajotapaa vieläkin enemmän, voitte antaa lisäpisteitä myös kuljettajakohtaisesta ajotavan seurannasta. Todentamiskeinona on todistus seurantajärjestelmän käyttöönotosta ja/tai selvitys siitä, kuinka suureen osaan ajokalustoa seurantalaitteisto on asennettu ja miten järjestelmän antamaa tietoa hyödynnetään yrityksessä.

Taloudellisella ajotavalla voidaan säästää noin 5–15 prosenttia polttoaineenkulutuksessa. Ajoharjoittelua sisältävällä koulutuksella päästään parempiin tuloksiin kuin pelkällä teoriakoulutuksella. Taloudellista ajotapaa voi tukea ajotavan seurantalaitteilla sekä ottamalla ajotapakoulutus osaksi yrityksen johtamisjärjestelmää ja osaamisen kehittämistä.


4. Takaako sertifioitu ympäristöjärjestelmä tai liittyminen kuljetusalan energiatehokkuussopimukseen, että tarjoaja seuraa polttoaineen-/energiankulutusta?

Sertifioidut ympäristöjärjestelmät eivät automaattisesti sisällä kuljetusten polttoainekulutuksen seurantaa tai vähentämistä. Asiasta kannattaa siis pyytää erikseen kirjallinen selvitys.

Kaikki liikenteenalan vapaaehtoiset energiatehokkuussopimukset päättyivät vuoden 2016 lopussa. Liikenteen energiatehokkuussopimukset olivat tavarankuljetus- ja logistiikka-alalle sekä joukkoliikenteelle. Sopimuskausi kesti 2008 - 2016. Vuoden 2017 alusta lukien mikään kuljetusyritys ei siis enää ole kuulunut kumpaankaan liikenteen energiatehokkuussopimuksista, joten liikenteen energiatehokkuussopimukseen kuulumista ei enää voi käyttää tarjouspyyntökierroksella millään tavoin.

Liikenteen energiatehokkuussopimusten päättymisen jälkeen kuljetusyrityksen on mahdollista hyödyntää esimerkiksi Trafin tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmallia, johon ympäristövaikutukset on sisällytetty yhtenä elementtinä.

Tieliikenteen kuljetusyritysten vastuullisuusmalli (Traficom)


5. Millä tavoin raskaan kaluston kuljetushankinnoissa voidaan ottaa energiatehokkuus ja hiilidioksidipäästöt huomioon?

Raskaalle kalustolle (kuorma-autoille tai linja-autot) ei ole yhtenäistä standardia hiilidioksidipäästöjen viralliselle mittaamiselle, joka olisi edellytyksenä virallisille ja vertailukelpoisille polttoaineenkulutus- ja päästöarvoille. Siksi niille ei ole mahdollista asettaa CO2-vähimmäisvaatimuksia, ellei tilaaja itse määrittele, minkä mittausstandardin mukaan päästöt tulee mitata ja ilmoittaa. Henkilö- ja pakettiautoille yhtenäinen standardi on olemassa, joten niiden päästöille voidaan asettaa CO2-vähimmäisvaatimuksia.

Raskaassa kalustossa CO2-päästöt ja energiatehokkuus voidaan kuitenkin ottaa hankinnassa huomioon vaatimalla palveluntarjoajalta polttoaineenkulutuksen ja/tai taloudellisen ajotavan seurannan järjestämistä. Seuranta voi olla auto- tai kuljettajakohtainen. Lisäksi tarjoajalla pitää olla toimintasuunnitelma kuljetusten energiatehokkuuden parantamiseksi sekä rutiinit sen seurantaan ja raportointiin. Vaatimukset voi harkinnan mukaan ajoittaa täytettäviksi joko tarjousvaiheessa tai sopimuskauden aikana.

Vaatimuksen voi todentaa ympäristöjohtamisjärjestelmällä tai -ohjelmalla ja sen seurantaraportilla tai muulla vastaavalla dokumentaatiolla, josta polttoaineenkulutuksen ja/tai taloudellisen ajotavan aktiivinen seuranta ilmenee.

Lisäksi on myös mahdollista edellyttää taloudellisen ajotavan koulutusta (ks. kysymys aiheesta yllä).


6. Millaisia kriteereitä voisimme asettaa energiankulutukselle, hiilidioksidipäästöille sekä typenoksidi-, hiilivety- ja hiukkaspäästöille, kun osa tavarankuljetuksista tapahtuu pakettiautoilla ja osa kuorma-autoilla?

Pakettiautojen energiankulutus- ja hiilidioksidipäästövaatimukset suositellaan asetettavaksi kokoluokittain, koska iso auto yleensä kuluttaa enemmän kuin pieni. Tarkemmin asiasta on tavarankuljetuspalveluiden hankintaohjeessa.

Raskaan kaluston osalta suositukset löytyvät kysymyksen yhdeksän kohdalta.

Usein henkilö- ja pakettiautoille asetetaan vähimmäisvaatimukseksi Euro 5 tai Euro 6 ja kuorma-autoille/linja-autoille Euro IV. Kuljetuspalveluiden osalta kaluston ikä ja päästöluokat kuitenkin vaihtelevat alueellisesti varsin paljon. Kannattaa siis tehdä markkinakartoitus alueen ajokalustotarjonnasta ja sen perusteella tarvittaessa säätää vaatimustaso omalle alueelle sopivaksi. On myös mahdollista antaa lisäpisteitä vähimmäisvaatimusta paremmista päästöluokista. On suositeltavaa sallia myös jälkiasennettavat puhdistuslaitteistot keinona täyttää päästöluokkavaatimukset.


Sivua päivitetty viimeksi 24.1.2023