"Ennakoiva markkinakartoitus on työvaihe, jossa haetaan yritysten reaktioita ja ratkaisuehdotuksia esitettyihintarpeisiin."
Näin toteutat ennakoivan markkinakartoituksen
Mikä on ennakoiva markkinakartoitus ja miten se tehdään?
Ennakoiva markkinakartoitus antaa toimittajille tietoa tavoitteista ja tarpeista, joihin tuleva hankinta vastaa. Yritykset saavat myös tietoa hankinnan suuruudesta ja aikatauluarviosta. Sen perusteella hankintayksikkö taas saa käsityksen tarjolla olevista erilaisista ratkaisuista tai palveluvaihtoehdoista.Ennakoivassa markkinakartoituksessa kuvataan yrityksille:
- Tarve tai ongelma, johon haetaan ratkaisua.
- Vaatimukset vain lopputuloksen näkökulmasta, eli muotoillaan tavoitteena
tai tuloksena. - Lyhyt nykytilanteen kuvaus: Miksi uutta ratkaisua haetaan? Mitä halutaan edistää?
- Hankinnan laajuus ja aikataulullinen kesto.
Yrityksiltä toivotaan ehdotuksia tai tietoa siitä, miten markkinat
voivat vastata kuvaamaanne tarpeeseen. Ennakoivan markkinakartoituksen
tulisi ajoittua hankinnan alkumetreille, kun tarve on määritelty, mutta
ennen tarjouspyynnön valmistelua. Ennakoiva markkinakartoitus on hyvä
tehdä kirjallisesti.