Siirry sisältöön

STEP 1. Kartoita viestintäkanavat

Ennakoiva markkinakartoitus tulee tehdä avoimesti ja tasapuolisesti koskien koko tuoteketjua ja alaa. Tässä vaiheessa ei suljeta ketään toimijoita ulkopuolelle. Hankinnasta tiedotetaan mahdollisimman laajasti, jotta mahdollisimman moni yritys on tietoinen tulevasta hankinnasta. Tämä antaa myös yrityksille mahdollisuuksia uusien verkostojen kehittämiseen tuoteketjuissa. Markkinakartoituksen onnistuminen riippuu paljolti siitä, kuinka hyvin toimijat tavoitetaan.

Kannattaa siis pohtia kunnolla, miten esimerkiksi alan pk-yritykset tavoitetaan, mitä muita tahoja voidaan hyödyntää viestinnässä ja miten sisäinen viestintä tullaan hoitamaan. Viestintä kannattaa vastuuttaa yhdelle henkilölle, jotta se tulee hoidettua. Viestinnästä vastaava henkilö voi olla joku muu kuin projektipäällikkö.

Viestintäkanavat on hyvä listata. Tiedonvälityskanavina voi käyttää esimerkiksi lehtiä, verkkosivuja, seminaareja, erilaisia tilaisuuksia tai HILMAa. Hyvä tapa lanseerata markkinakartoitus, on julkaista ennakkoilmoitus HILMAaan tai TEDiin.

Verkkosivujen tai ennakkoilmoituksen lisäksi kannattaa hyödyntää ns. välittäjäorganisaatioita. Välittäjäorganisaatiot ovat avainasemassa markkinoille viestittäessä, koska heillä on hyvä tuntemus tietyn alan toimijakentästä.

Välittäjäorganisaatioita voivat olla esimerkiksi:
  • eri alojen osaamisverkostot, kuten alueelliset kehitysyhtiöt
  • toimialaliitot, yhdistykset, kauppakamarit
  • järjestöt



Sivua päivitetty viimeksi 5.2.2024