Siirry sisältöön

Viestintätoimenpiteet hankintaprosessissa

Viestintä liittyy keskeisesti lähes kaikkiin hankintaprosessin vaiheisiin.

Hyvä hankintaviestintä sisältää seuraavia toimenpiteitä:
  • Keskustelu organisaation sisällä ja tuotteen tai palvelun käyttäjien kanssa hankinnan tarpeista ja tavoitteista
  • Viestintäkanavien kartoitus
  • Hankintatavoitteista ja tulevista hankinnoista tiedottaminen
  • Ennakoiva markkinakartoitus ja siitä tiedottaminen
  • Mahdollinen tekninen vuoropuhelu
  • Hankinnan tuloksista viestiminen

Hankintaprosessi
Kuva. Hankintaprosessi.

Ennakoivassa markkinakartoituksessa hankintayksikkö viestii hankintatarpeestaan ja sen tavoitteista julkaisemalla tietopyynnön. Tekninen vuoropuhelu sen sijaan koskee hankintakohteen teknisiä ja laadullisia yksityiskohtia ja vuoropuhelua käydään työpajoissa tai kahden kesken toimittajien kanssa.


Sivua päivitetty viimeksi 5.2.2024