Siirry sisältöön

FlexFuel- eli korkeaseosetanoliauto

(FFV, Flexifuel, MultiFuel, BioPower, Hi-Flex)

FlexFuel-bensiinimoottoriauto toimii kuten bensiiniauto, mutta siihen voi tankata bensiinin (95 E10, 98 E5) ja korkeaseosetanolin (E85) lisäksi kaikkia muita nykyisiä ja tulevia bensiinilaatuja. Autoon voi tankata korkeaseosetanolia ja bensiiniä missä suhteessa tahansa. FlexFuel-auton polttoainejärjestelmän materiaalit kestävät suuren etanolipitoisuuden. Moottorinohjausyksikkö ottaa huomioon automaattisesti seossuhteen.

Viime vuosina uusien FlexFuel-autojen tarjonnan vähäisyyteen Euroopassa on vaikuttanut se, typpihyväksynnässä FlexFuel-autojen päästöt on mitattava kahdesti – sekä bensiini- että etanolipolttoaineella. Myös suoraruiskutteisen bensiinimoottorin optimointi hyvin erilaisille etanoliseoksille (5–85 %) on ollut haasteellista. Näillä tekijöilllä on ollut vaikutusta siihen, ettei uusia FlexFuel-autoja ollut myöskään Suomessa tarjolla muutamaan vuoteen. Suomessa ei rekisteröity vuosina 2018–2020 yhtään uutta FlexFuel-autoa, mutta vuonna 2021 tarjolle on jälleen tullut myös uusia FlexFuel-autoja.

Vanhoja bensiinikäyttöisiä autoja (Euro 3 tai sitä edeltävät) voidaan myös edelleen muuntaa edullisesti FlexFuel-autoiksi.

Plussat:
  • luotettava ja helppokäyttöinen kaikissa olosuhteissa
  • toistaiseksi edullinen polttoaine, jonka bio-osuus on suuri (85 tilavuus-%)
  • jos korkeaseosetanolia ei ole tarjolla, auto toimii bensiinillä tavallisen bensiiniauton tavoin
Miinukset:
  • moottori on esilämmitettävä kovilla pakkasilla, kun käytetään korkeaseosetanolia
  • korkeaseosetanolilla toimintamatka tankillisella on neljänneksen lyhyempi kuin bensiinillä (kulutus noin 30 prosenttia suurempi kuin bensiinillä ajettaessa)

Etanolia tarvitaan enemmän kuin bensiiniä

Koska etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi, auton litramääräinen polttoaineenkulutus on E85:llä ajettaessa noin 30 prosenttia bensiinin kulutusta suurempi. Se ei välttämättä tarkoita bensiiniautoa suurempia polttoainekuluja, mikäli E85:n litrahinta on 23 prosenttia bensiiniä halvempi (tai bensiini 30 % kalliimpaa kuin E85).

FlexFuel-mallissa voidaan käyttää samoja teknisiä polttoaineenkulutuksen vähentämiskeinoja kuin perinteisessä bensiiniautossa. Etenkin ahtaminen soveltuu hyvin FlexFuel-autolle, koska korkeaseosetanolin oktaaniluku on suurempi kuin perusbensiinillä.

Kylmäkäynnistys voi lisätä päästöjä

Korkeaseosetanolillakin FlexFuel-auton lähipäästöt ovat lämpimissä olosuhteissa samaa tasoa kuin bensiiniautolla. Talvikäynnistyksen aldehydi- ja alkoholipäästöjä voidaan välttää käyttämällä moottorin esilämmitystä. Melutaso vastaa bensiiniauton tasoa.

Kun FlexFuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia, ovat pakoputkesta mitatut hiilidioksidipäästöt hieman pienemmät kuin bensiinimallilla ajettaessa. Siihen vaikuttavat sekä moottoritekniikka että etanolin koostumus. Koko polttoaineketjun päästöihin vaikuttavat bioetanolin valmistusmenetelmä ja raaka-aineet. Kestävästi tuotettu bioetanoli vähentää autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä huomattavasti.

Huoltopalveluja on hyvin saatavilla

FlexFuel-auto on käyttäjälle ongelmaton ja luotettava kaikissa olosuhteissa, ja kylmäkäynnistys onnistuu kovillakin pakkasilla oikean polttoainelaadun ja moottorin esilämmityksen avulla. Huoltopalveluja on saatavilla kaikkialla, mutta merkkikorjaamojen kattavuudessa voi olla alueellisia eroja (koskee lähinnä takuunalaisia korjauksia). Joillakin FlexFuel-malleilla huoltoväli on puolet vastaavan bensiiniauton huoltovälistä. E85-polttoaineen tankkaus on yhtä helppoa, nopeaa ja siistiä kuten bensiinillä. FlexFuel-autoon voi tankata myös bensiiniä.

Korkeaseosetanolilla ajettaessa FlexFuel-auton toimintamatka tankillisella on noin neljänneksen pienempi kuin bensiiniautolla, eli noin 500–700 km.

Verotus kevyempi kuin bensiiniautolla

FlexFuel-autosta peritään vain autovero ja ajoneuvoveron perusosa. Silloin kun FlexFuel-autoja vielä oli markkinoilla, niiden autovero oli pienemmän hiilidioksidipäästön ansiosta yleensä alempi kuin vastaavalla bensiinimallilla.


Sivua päivitetty viimeksi 9.6.2023