Siirry sisältöön

Autotyyppi

Markkinoilla olevien autotyyppien kirjo on laajenemassa, samoin erilaisten polttoaineiden ja uusiutuvan energian tarjonta. Perinteisen bensiini- ja dieselauton lisäksi on saatavilla kaasuautoja, sähköautoja ja erilaisia hybridejä. Uusia flexfuel-autoja ei ole tällä hetkellä saatavilla, mutta käytettynä sellaisen voi löytää. Kullakin näistä on omat erityispiirteensä, jotka on hyvä tuntea autoa valittaessa. Kannattaa mieluiten valita sellainen autotyyppi, jossa voi käyttää myös uusiutuvaa energiaa (korkeaseosetanoli, uusiutuva diesel, biokaasu, sähkö).

Autotyypin lopullinen valinta kannattaa tehdä käyttötarpeen ja kustannusvertailun perusteella, mutta autotyypin alustavaa valintaa helpottavat seuraavat nyrkkisäännöt:
  1. Bensiiniauto on ongelmaton perusauto kaikenlaiseen käyttöön, mutta paljon ajettaessa sen polttoainekulut nousevat suuremmiksi kuin muilla autotyypeillä. Polttoaineen etanolipitoisuus voi olla enintään 10 tilavuusprosenttia.

  2. Flexfuel-auto on muuten kuin bensiiniauto, mutta polttoaineen etanolipitoisuus voi olla 0-85 tilavuusprosenttia. Flexfuel-autoja on nykyään saatavilla vain käytettyinä.

  3. Dieselauto soveltuu hyvin lähes kaikenlaiseen käyttöön ja etenkin suurille ajomäärille. Se ei ole parhaimmillaan lyhytmatkaisessa kaupunkiajossa, jossa moottori ei ehdi lämmetä riittävästi ja jossa hiukkassuodatin pyrkii sen vuoksi tukkeutumaan, varsinkin pakkasella.

  4. Kaasuauto sopii hyvin kaikkialle, missä maa- tai biokaasua on saatavilla eikä juuri ole tarpeen poistua kaasuasemaverkon ulottuvilta.
    • Pakokaasujen puhtauden takia kaasuauto on parhaimmillaan kaupunkiajossa.
    • Paljon ajava hyötyy nykyään myös polttoaineen edullisuudesta.

  5. Hybridiautosta on eniten hyötyä kaupunkiajossa, jossa hybriditekniikka säästää polttoainetta. Tasaisessa maantieajossa samaa hyötyä ei juuri ole. Hybridiautossa on bensiini- tai dieselmoottorin lisäksi sähkömoottori.

  6. Ladattava hybridi on muuten kuin tavanomainen hybridi, mutta sen akku voidaan ladata myös verkkosähköllä. Toimintamatka sähköllä on automallin mukaan 20–80 kilometriä, jonka ylittyessä ajoa voidaan jatkaa polttomoottorin turvin.

  7. Täyssähköauto sopii parhaiten työmatkaliikenteeseen tai kaupunkiajoon, joissa rajallinen toimintamatka ei yleensä haittaa. Kaupunkiliikenteessä täyssähköauton hyötynä on myös ajonaikainen päästöttömyys ja alhainen melutaso.

Huomio myös liikenneturvallisuuteen

Autonvalinnassa kannattaa kiinnittää huomiota myös liikenneturvallisuuteen. Kaikki Euroopassa myytävät autot ovat läpäisseet tyyppihyväksynnässä etu- ja sivutörmäystestit, mutta järkevästi valitut turvavarusteet ja hyvä arvosana Euro NCAP-törmäystesteissä parantavat turvallisuutta entisestään. Lisätietoa turvallisesta ajamisesta saa Traficomin ja Liikenneturvan verkkosivuilta sekä Euro NCAP-verkkopalvelusta.

Autotyyppejä ja energialähteitä on tarkemmin selostettu oheisilla alasivuilla.


Sivua päivitetty viimeksi 20.2.2024