Bensiiniauto
Bensiinimoottori eli ottomoottori on yleisin henkilöauton voimanlähde, ja myös Suomessa suurin osa henkilöautoista käyttää polttoaineenaan bensiiniä.Polttoaineen laatudirektiivin mukaan bensiini voi sisältää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia. Kaikissa uusissa bensiiniautoissa voidaan käyttää 95 E10 -bensiiniä, mutta joissakin vanhemmissa vain 98 E5 -bensiiniä (niin sanottu suojalaatu). Flexfuel- ja kaasuautojen moottorit perustuvat bensiinitekniikkaan, joten niissäkin voidaan käyttää bensiiniä.
Plussat:
- luotettava ja helppokäyttöinen vaihtoehto kaikissa olosuhteissa
- muita vaihtoehtoja edullisempi hankintahinta (paitsi flexfuel, joka on samanhintainen)
- edullinen vaihtoehto pienillä ajomäärillä
- dieseliä suurempi energiankulutus ja CO2-päästö, sen takia myös suurempi polttoaineenkulutus ja vuotuisen ajoneuvoveron perusosa
- polttoaineen bio-osuus enintään 10 prosenttia (E10)
- suoraruiskutteisten moottorien hiukkaspäästöt
Bensiiniautot aikaisempaa taloudellisimpia
Bensiinimoottori on halvempi valmistaa kuin dieselmoottori, mutta sen polttoaineenkulutus on suurempi kuin dieselmoottorissa. Sen vuoksi bensiinimoottoria on suosittu yleensä silloin, kun vuotuiset ajomäärät ovat enintään kohtuullisia. Koska polttoaineen bio-osuus voi olla enintään 10 prosenttia, bensiiniauto on huono vaihtoehto biopolttoaineiden tulevaisuuden käyttötavoitteisiin nähden. Tavanomaiseen bensiiniautoon ei saa tankata korkeaseosetanolia.Viime aikoina bensiinimoottoritekniikan kehittyminen on laskenut polttoaineenkulutusta selvästi. Moottoreiden turboahtaminen ja iskutilavuuden pienentyminen ovat yleistyneet, samoin polttoaineen suoraruiskutus. Muuttuva venttiiliajoitus ja tulevaisuudessa sylinterien lepuutus vähentävät polttoaineenkulutusta edelleen.
Hiilidioksidipäästöt verrannollisia polttoaineenkulutukseen
Koska hiilidioksidipäästö on verrannollinen energiankulutukseen, samankokoisessa autossa bensiinimoottorin hiilidioksidipäästö on suurempi kuin dieselautossa.Perinteisesti katalysaattorilla varustetun bensiinimoottoriauton typen oksidien ja hiukkasten lähipäästöt ovat olleet pienempiä kuin dieselauton. Uusissa dieselautoissa hiukkassuodattimet ovat poistaneet hiukkasongelman, ja tulevat päästönormit tasaavat eroja myös typenoksidipäästöissä.
Suoraruiskutteisissa bensiinimoottoriautoissa ongelmaksi ovat tulleet hiukkaspäästöt. Sen vuoksi Euro 6 -päästönormissa bensiinikäyttöisille autoille tulee 1.9.2017 alkaen sama hiukkaspäästöraja kuin dieselautoille. Muutoksen johdosta suoraruiskutteisissa bensiinimoottoriautoissa tarvitaan käytännössä hiukkassuodatin. Palamisprosessin erojen takia bensiinimoottorin melu on pienempi kuin dieselmoottorin.