Siirry sisältöön

50 hakutulosta

Bensiini Bensiini on fossiilinen uusiutumaton polttoaine. Siihen lisätään Suomessa etanolia tai muuta biokomponenttia, jotta liikennepolttoaineiden biovelvoitteet voitaisiin täyttää. 95 E10 sisältää enimmillään 10 tilavuusprosenttia etanolia, joka on useimpien nykyisten 2000-luvun bensiinimoottorien etanolipitoisuuden maksimisietokyky.
Polttoaineen laatudirektiivin mukaan bensiini voi sisältää enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia. Kaikissa uusissa bensiiniautoissa voidaan käyttää 95 E10 -bensiiniä, mutta joissakin vanhemmissa vain 98 E5 -bensiiniä (niin sanottu suojalaatu). Flexfuel- ja kaasuautojen moottorit perustuvat bensiinitekniikkaan, joten niissäkin voidaan käyttää bensiiniä.
26.11.2020 9.00 Vaihtoehtoiset käyttövoimat valtaavat automarkkinoita Uudet käyttövoimavaihtoehdot, erityisesti sähkö, vahvistavat osuuksiaan automarkkinoista, ja samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee. Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla.
Ne ovat yleensä hankintahinnaltaan kalliimpia kuin vastaava bensiini- tai dieselversio, vaikka pieni CO 2 -päästö keventää hybridin verotusta. Ladattavaa hybridiautoa käsitellään omalla alasivullaan: Ladattava hybridiauto
Bensiini (E0) 8,9 302 – Etanoli 5,8 45 – 91 70 – 85 % lignoselluloosasta Bensiini (E10) 8,6 – – Korkeaseosetanoli (E85) 6,3 – – Diesel (B0) 10,0 302 – Biodiesel (perinteinen FAME) 9,2 51 – 245 19 – 83 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy – biodiesel kasvi- tai eläinöljyjätteestä Uusiutuva diesel 9,4 15 – 223 26 – 95 % (EU:ssa minimi 35 % **) määrittelemätön palmuöljy
Ladattava hybridi Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselkäyttöisen moottorin lisäksi sähkömoottori. Ladattavan hybridin hankintahinta on usein vastaavaa tavanomaista polttomoottoriautoa suurempi.
Perinteisen bensiini- ja dieselauton lisäksi on saatavilla kaasuautoja, sähköautoja ja erilaisia hybridejä. Uusia flexfuel-autoja ei ole tällä hetkellä saatavilla, mutta käytettynä sellaisen voi löytää. Kullakin näistä on omat erityispiirteensä, jotka on hyvä tuntea autoa valittaessa.
Vaihtoehtoiset käyttövoimat työsuhdeautoissa Työsuhdeautoiksi kannattaa harkita myös muita kuin bensiini- tai dieselkäyttöisiä autoja. Tarjolla on nykyään ladattavia autoja ja kaasuautoja. Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla voidaan vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja kasvihuonekaasupäästöjä.
Se ei välttämättä tarkoita bensiiniautoa suurempia polttoainekuluja, mikäli E85:n litrahinta on 23 prosenttia bensiiniä halvempi (tai bensiini 30 % kalliimpaa kuin E85). FlexFuel-mallissa voidaan käyttää samoja teknisiä polttoaineenkulutuksen vähentämiskeinoja kuin perinteisessä bensiiniautossa.
Poikkeuksena ovat kuljetuskäyttöön hankittavat bensiini- ja dieselhenkilöautot, joiden hiilidioksidipäästön on oltava alle 150 g/km (Euro 5 -päästötaso). Takseissa ja yhteiskäyttöautoissa suositaan vähäpäästöisiä.