Siirry sisältöön

Esilämmitintyypit

Perinteisen lohkolämmittimen lisäksi markkinoilla on myös muita esilämmittimiä, jotka poikkeavat ominaisuuksiltaan jonkin verran toisistaan.

Markkinoilla olevat esilämmitintyypit:

  • Lohkolämmitin lämmittää jäähdytysnestettä sähkövastuksella. Se on tehokas esilämmitin. Sitä ei voi asentaa kovin moneen uuteen autoon, koska alumiinisissa moottorilohkoissa ei ole paikkaa vastukselle.
  • Letkulämmittimessä sähkövastus lämmittää jäähdyttimen letkussa olevaa jäähdytysnestettä. Letkulämmitin ei käy kaikkiin uusiin autoihin.
  • Säteilylämmitin lämmittää sähköllä joko öljypohjaa tai moottorin lohkon ulkopintaa. Säteilylämmitin ei ole yhtä tehokas kuin lohkolämmitin, mutta sen voi asentaa useimpiin uusiin autoihin.
  • Polttoainetoiminen lämmitin toimii auton polttoaineella ja lämmittää auton jäähdytysnestettä. Se lämmittää sekä moottorin että sisätilat tehokkaasti. Verkkovirran sijasta se tarvitsee jonkin verran akkusähköä kiertopumppua ja puhallinta varten. Polttoainetoiminen lämmitin on kalliimpi kuin sähköiset esilämmittimet. Auton ajotietokone ei yleensä pysty mittaamaan polttoainetoimisen esilämmittimen osuutta kulutuksesta (5-6 dl/h).

Moottorin esilämmitykseen on aiemmin käytetty jossain määrin myös lämpöakkua. Lämpöakun toiminta perustuu olomuodon (faasin) muutokseen: materiaalin sulaessa siihen sitoutuu lämpöä ja vastaavasti materiaalin kiteytyessä sitä vapautuu (sama ilmiö kuin nolla-asteisen jään muuttuminen nolla-asteiseksi vedeksi ja päinvastoin). Lämpöakku varautuu ajon aikana yleensä moottorin hukkalämmöllä. Varattua lämpöä käytetään moottorin esilämmitykseen.

Lämpöakku ei ole yleistynyt Suomessa eikä moottorin esilämmitykseen tarkoitettuja lämpöakkuja ole ollut viime vuosina markkinoilla.


Sivua päivitetty viimeksi 13.3.2024