Siirry sisältöön

Vinkit – ajon aikana

Käynnistä auto painamatta kaasupoljinta

Sähköinen moottorin hallintajärjestelmä käynnistää nykyautot oikealla tavalla ja ruiskuttaa moottoriin polttoainetta sopivan määrän. Kaasun polkeminen vain sekoittaa tämän järjestelmän, jolloin polttoainetta kuluu tarpeettomasti ja pakokaasupäästöt lisääntyvät. Vanhoissa, yleensä ennen vuotta 1990 valmistetuissa, bensiinikäyttöisissä kaasutinmoottoriautoissa on joskus painettava kaasua, kun autoa käynnistetään.

Vältä tyhjäkäyntiä

Lähde liikkeelle heti. Sammuta moottori, jos pysähdys kestää yli minuutin. Nykyaikainen henkilöauto kuluttaa polttoainetta tyhjäkäynnillä tunnissa lähes litran ja linja- ja kuorma-auto 2,5–3,5 litraa. Enintään 15 asteen pakkasessa autoa saa lain mukaan tyhjäkäyttää muun kuin liikenne-esteen takia enintään 2 minuuttia ja sitä kylmemmissä lämpötiloissa enintään 4 minuuttia.

Vaihda isommalle ja aja suurimmalla, vetävällä vaihteella

Liikkeelle lähdettyäsi vaihda suuremmalle vaihteella jo matalilla kierroksilla (bensiinimoottoriauto: max. 2500 r/min; dieselmoottoriauto: max. 2000 r/min). Jos autossa on vaihtamisen opastin, noudata sen suosituksia, vaikka niin sanottu takapuolituntuma kertoisi aivan muuta.

Nykyiset moottorit on suunniteltu toimimaan hyvin jo varsin matalilla kierroksilla. Kiihdytettäessä moottori toimii taloudellisimmin, kun kaasupoljin on 2/3- tai 3/4-asennossa – kevyellä kaasulla kiihdyttäminen ei siis ole taloudellista. Kiihdytettäessä voi jättää myös vaihteita väliin, esimerkiksi vaihtamalla 3-vaihteelta suoraan 5-vaihteelle.

Jos autossasi ei ole kierroslukumittaria, aja:
    • 1-vaihteella autonmitan,
    • 2-vaihteella 20–30 km/h nopeuteen,
    • 3-vaihteella 30–40 km/h nopeuteen,
    • 4-vaihteella 40–50 km/h nopeuteen,
    • 5-vaihteella yli 50 km/h nopeuksilla, ja
    • 6-vaihteella yli 60 km/h nopeuksilla.
    Taloudellisin ajotapa niin taajamassa kuin maantielläkin on käyttää suurinta mahdollista vaihdetta, jolla moottori vetää hyvin. Alamäessä ja tasamaalla voit ajaa hyvin 5-vaihteella jo 50 km/h:n nopeudessa.

    Vältä suuria nopeuksia ja pidä yllä tasaista nopeutta

    Nopeuden lisääntyessä moottori tarvitsee lisää tehoa, jolloin myös polttoainetta kuluu enemmän. Kun nopeus nostetaan 100 km/h:sta 120 km/h:iin, kulutus nousee 1–2 l/100 km – samalla aikaa säästyy 100 kilometrin matkalla vain 10 minuuttia. Myös toistuva kiihdyttäminen ja jarruttaminen vaativat paljon energiaa. Tasainen nopeus säästää polttoainetta.

    Muista ennakoiva ja joustava ajotapa

    Hyödynnä auton omaa liike-energiaa mahdollisimman paljon – aivan kuten teet pyöräillessäsi. Risteyksiin ja liikennevaloihin tultaessa tai edellä ajavan kääntyessä hidasta moottorijarrutuksella niin, että liikennevalot ehtivät vaihtua tai voit muuten jatkaa ajoasi pysähtymättä. Aja muun liikenteen rytmin mukaan. Valitse ajoreitti huolellisesti ja vältä ruuhkia. Vilkkaassa liikenteessä ohittelu ei säästä aikaa olennaisesti, vaan kuluttaa polttoainetta. Käytä vakionopeudensäädintä vain tasaisilla tieosuuksilla.

    Käytä sähkölaitteita säästävästi

    Sähkökäyttöiset varusteet kuten takalasin ja istuinten lämmittimet lisäävät myös polttoaineenkulutusta, koska niiden tarvitsema sähkö tuotetaan auton laturissa, jota käyttää polttomoottori. Käytä sähkölaitteita harkiten ja vain tarpeen ja ajotilanteen mukaan.

    Käytä ilmastointia harkiten

    Ilmastointi lisää keskivertohenkilöauton polttoaineenkulutusta ulkolämpötilan ja ajotilanteen (-nopeuden) mukaan 0,3–1,5 l/100 km (5–20 %). Sen vuoksi ilmastointia kannattaa käyttää vain tarpeen mukaan. Mukavuussyistä ei ole yleensä tarpeen säätää matkustamon lämpötilaa kylmemmäksi kuin 21 ⁰C. Maantienopeuksilla ilmastoinnin käyttäminen lisää vähemmän kulutusta kuin sivuikkunan auki pitäminen.

    Ajotietokone ajoapuna

    Taloudellisen ajotavan omaksumista auttaa ajotietokone, joka ilmaisee hetkellisen ja keskimääräisen kulutuslukeman. Jatkuvaa kulutusta näyttävästä mittarista on helppo nähdä muun muassa se, miten paljon moottori kuluttaa noustaessa mäkiä eri vaihteilla. Näin on helppo valita mäennousuun parhaiten sopiva vaihde.

    Keskimääräistä kulutuslukemaa kannattaa seurata esimerkiksi tankkausväleittäin. Keskikulutuksen nousu voi johtua ajotavan huonontumisesta tai ajo-olosuhteiden muutoksesta mutta myös viasta (esimerkiksi päällä makaavat jarrut).

    Pelkkä polttoaineenkulutuksen seuranta ei välttämättä auta löytämään ajotavan kehityskohteita. Hyvä ajotietokone opastaa kuljettajaa turvalliseen ja taloudelliseen ajotapaan mittaamalla myös muita olennaisia asioita kuten äkkijarrutuksia ja -kiihdytyksiä, korkeiden kierroslukujen käyttöä ja yli 100 km ajonopeuksien osuutta. Eräät ajotietokoneet tuottavat näiden seurantatietojen perusteella palautteeksi ajamisen turvallisuutta ja taloudellisuutta kuvaavan ajotapaindeksin, jota kuljettaja voi parantaa karsimalla ajotavastaan huonoja piirteitä.


    Sivua päivitetty viimeksi 13.3.2024