Reitin ja ajankohdan valinta
Ruuhkissa ajo on nykivää, energiaa kuluttavaa ja stressaavaa. Ruuhkia voi usein välttää suunnittelemalla etukäteen milloin ja mitä reittiä kulkee. Ruuhkattomin ja nopein reitti on yleensä energiatehokkain. Ruuhkahuippuja voi usein välttää, jos siirtää työmatkalle lähtöä 15–30 minuuttia aiemmaksi tai myöhemmäksi. Työmatkoilla jopa 5–10 minuutin lähtöajan siirto voi olla ratkaisevaa. Joskus etätyöpäivä voi olla hyvä ratkaisu, jos on etukäteen tiedossa kelin tai muun vastaavan syyn takia suuria ruuhkia.Ruuhkatilanteen voi tarkistaa internetistä, kuuntelemalla ruuhkista tiedottavia radioasemia tai hankkimalla navigaattorin, johon saa ruuhkatietoja. Esimerkiksi Helsingin, Tampereen ja Oulun seuduilla saa internetistä tietoa ruuhkista. Liikenneviraston verkkosivuilta löytyy linkit monelle ruuhkatilanteista kertovalle internetsivulle.
Sujuvin reitti on useimmiten taloudellisin
Jos lähtöajan siirtäminen ei auta, kannattaa selvittää vaihtoehtoiset reitit. Pitempi reittivaihtoehto voi sujua nopeammin, vähemmällä polttoaineella ja pienemmillä pakokaasupäästöillä kuin ajo ruuhkaista ja suorinta reittiä.Ruuhkaisella reitillä polttoaineenkulutus voi olla 1,5-kertainen ruuhkattomaan reittiin verrattuna. Jos esimerkiksi 10 kilometrin ruuhkaisella reitillä kuluu polttoainetta 0,9 litraa (9,0 l/100 km) ja sujuvammalla reitillä 0,6 litraa (6,0 l/100 km), vielä alle 5 kilometrin lisämatka sujuvampaa reittiä pitkin olisi kannattavaa (ilman muita muuttuvia kustannuksia).
Jos nopein reitti kulkee pitkin moottoritietä, sujuvamman reitin valinta kannattaa vain, jos ajonopeus ei kasva liikaa. Enintään 80 km/h nopeuksissa nopein reitti kuluttaa yleensä vähiten polttoainetta, mutta ajonopeuden kasvaessa maantienopeuksista moottoritienopeuksiin ilmanvastus nostaa kulutusta helposti 2–3 l/100 km. Sujuva ajo moottoritien kautta 120 km/h nopeudella ei siis välttämättä tuo polttoainesäästöjä.
Jos ruuhkaa ei voi välttää, kannattaa pitää mahdollisimman tasainen nopeus ja riittävä väli edellä ajaviin. Vähentämällä omalla ajotavallaan jonon haitariliikettä voi minimoida omia ja muiden pysähdyksiä ja nykivää ajoa. Ajon rauhoittuessa polttoaineenkulutus vähenee, sillä hidastaminen ja kiihdyttäminen kuluttavat enemmän polttoainetta kuin tasainen nopeus. Samalla liikenneturvallisuus kohenee.