Auton sähkölaitteiden käyttö
Auton moottori on voimalaitoksena varsin kehno, joten sillä ei kannata turhaan tuottaa sähköä. Bensiinimoottorissa peräti 80 prosenttia polttoaineen sisältämästä energiasta (lämpöarvosta) muuttuu lämmöksi, tosin osa tästä hukkaenergiasta käytetään matkustamon lämmitykseen.Auton moottorilla tuotettu sähkö on kallista
Kaikki auton sähkö tehdään polttoaineella, ja jokainen bensiinimoottorisen auton laturin tuottama kilowattitunti kuluttaa noin 0,65 litraa polttoainetta. Toukokuun 2024 hintatasossa ”autosähkön” hinta on peräti 1,18 €/kWh – siis noin kuusinkertainen verkkosähköön verrattuna (95E-polttoaineen hinta: 1,82 €/litra; kotitaloussähkön hinta: 0,19 €/kWh).Alla olevassa taulukossa on esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutuslisäyksestä. Pienistä puroista kasvaa suuri virta, sillä yksittäinen sähkölaite lisää polttoaineenkulutusta helposti 0,5–1,0 l/100 km. Navigointilaite taas ei juurikaan lisää polttoaineenkulutusta, vaan käytännössä yleensä alentaa sitä hukka-ajon vähentyessä. Turha takalasin lämmittäminen taas tuo helposti yli puoli litraa lisäkulutusta sadalla kilometrillä.
Taulukko 1. Esimerkkejä auton sähkölaitteiden aiheuttamasta polttoaineenkulutuksen lisäyksestä.
Sähkölaite | Sähkönkulutus, Wattia | Kulutuksen kasvu, l/100 km |
Istuinlämmitin | 100 | 0,20 |
Takalasin + peilien lämmitin | 300 | 0,59 |
Stereot kovalla äänenpaineella | 240 | 0,47 |
Lämmityslaitteen puhallin (max) | 200 | 0,39 |
Tehdasnavigointi | 25 | 0,05 |
Yhteensä | 865 | 1,7 |
Yksi, mutta ei ainoa, syy EU-kulutusmittausten ja käytännön ajossa syntyvän kulutuksen eroon on se, että yksikään yllä olevassa taulukossa mainituista sähkölaitteista ei ole päällä EU-kulutusmittauksia tehtäessä. Jos käytetään keskimääräistä kuormaa 700 W, sähkölaitteet nostavat auton polttoaineenkulutusta sekalaisessa ajossa (EU-yhdistetty) 1,4 l/100 km ja kaupunkiajossa jopa 2,4 l/100 km.
Kaupunkiajon suurempi kulutus johtuu siitä, että kaupunkiajossa keskinopeus laskee ja sähkölaitteet kuluttavat energiaa aikayksikköä (esimerkiksi tunti) eikä kilometriä kohden. Tilanne on siis samankaltainen kuin ilmastointilaitteen käytössä.
Taulukko 2. Auton sähkönkulutuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen ja lisääntyneen kulutuksen aiheuttama kustannusten kasvu vuositasolla erilaisissa ajoympäristöissä.
Ajoympäristö | Sähköntarve kWh/100km | Polttoaineen- kulutuksen kasvu l/100 km | Kustannus €/100 km | Kulutus vuodessa litraa | Kustannus vuodessa € |
EU-yhdistetty (32,4 km/h) | 2,2 | 1,4 | 2,5 | 126 | 229,3 |
EU-maantie (62,6 km/h) | 1,1 | 0,7 | 1,3 | 63 | 114,7 |
EU-kaupunki (18,7 km/h) | 3,7 | 2,4 | 4,4 | 216 | 393,1 |