Siirry sisältöön

Dieselauto

Dieselautot ovat kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan Euroopassa pienen kulutuksen, parantuneen suorituskyvyn ja alhaisiin CO2-päästöihin kannustavan verotuksen ansiosta. Suomessa dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus uusmyynnistä nousi vuoden 2008 autoverouudistuksen jälkeen 40 prosentin tienoille, mutta on laskenut sen jälkeen. Dieselautojen markkinaosuus oli enää 6,6 prosenttia vuonna 2022, kun se vielä vuonna 2016 oli 33,2 prosenttia.

Plussat:
  • pienempi hiilidioksidipäästö kuin bensiinimoottorilla
  • yleensä hyvä ajettavuus ja ohituskiihtyvyys
  • mahdollisuus suuriin bio-osuuksiin edistyksellisillä biopolttoaineilla
Miinukset:
  • kaupunkimatkoilla dieselmoottori ei ehdi lämmetä kunnolla varsinkaan pakkasella
  • typen oksidien hallinta on vaikeampaa kuin bensiinimoottorissa
  • lämmöntuottoon saatetaan talvella tarvita lisälämmitintä

Dieselautolla pieni kulutus

Dieselautolla on bensiiniautoon verrattuna pieni energiankulutus myös moottoria vähän kuormitettaessa. Autolla on myös hyvä ajettavuus ja ohituskiihtyvyys eivätkä ajotapa ja kuorma vaikuta yhtä paljon kulutukseen kuin bensiinimoottorilla, koska hyötysuhde on hyvä myös kevyellä kuormituksella. Dieselmoottorin mekaanisten rakenteiden jäykkyysvaatimukset ovat tiukemmat kuin ottomoottorilla, joten auto painaa enemmän ja on kalliimpi. Valmistuskustannuksia nostaa myös polttoainelaitteiden tekninen monimutkaisuus.

Kaikki nykyiset dieselmoottorit on turboahdettu, koska sillä tavoin on helppo pienentää kulutusta ja nostaa moottorin tehoa.

Dieselpolttoaineen on täytettävä standardi EN 590, jotta auton takuu pysyy voimassa ja auto toimii valmistajan haluamalla tavalla. Standardissa perinteisen biodieselin (FAME, RME) osuus polttoaineessa on rajoitettu moottoriteknisistä syistä enintään 7 prosenttiin. Uusiutuvan polttoaineen osuutta voidaan dieselautossa kuitenkin nostaa helposti 30 prosenttiin esimerkiksi käyttämällä laadukasta vetykäsiteltyä uusiutuvaa dieseliä.

Typen oksidit vielä jonkin aikaa päänvaivana

Hiukkaset ja typen oksidit olivat pitkään dieselauton hankalimmat päästöt, mutta tekniikan kehittymisen ansiosta nämäkin päästöt saadaan hyvin hallintaan. Kaikissa uusissa dieselautoissa on jo hiukkassuodatin, jolla hiukkaspäästöongelma poistuu. Dieselmoottori tuottaa vielä toistaiseksi enemmän typen oksideja kuin katalysaattorilla varustettu bensiinimoottori. Siirtyminen Euro 6 -päästönormiin 1.9.2014 (ensirekisteröitävät: 1.9.2015) laski dieselhenkilöauton päästöt käytännössä lähelle bensiiniauton päästöjä.

Typen oksidien rajoittamiseksi tarvitaan kuitenkin varsin monimutkaista ja kallista tekniikkaa, esimerkkinä SCR-katalysaattori ja urearuiskutus, ja tämä heikentää jatkossa dieseleiden hintakilpailukykyä varsinkin edullisissa autoissa. Jos autossa on urearuiskutus, ureasäiliö joudutaan täyttämään aika ajoin.

Talvilaatuisen polttoaineen käyttö muistettava

Dieselauton käyttö on helppoa ja ongelmatonta, mutta käyttäjän on muistettava tankata ajoissa talvilaatuista polttoainetta, jottei se pakkasella jähmety polttoainejärjestelmään. Takavuosien kylmäkäynnistysongelmia ei nykydieseleissä enää ole.

Dieselöljyä, kuten bensiiniäkin, on saatavilla maanlaajuisesti. Dieselauton tankkaus on nopeaa ja helppoa, mutta roiskumisalttiuden takia ei aina yhtä siistiä kuin bensiiniautolla.

Huoltopalveluja on saatavilla kaikkialla, mutta merkkikorjaamojen kattavuudessa voi olla alueellisia eroja (koskee lähinnä takuunalaisia korjauksia). Toimintamatka tankillisella voi olla jopa yli 1 000 kilometriä, mikä on otettava huomioon kylmän vuodenajan lähestyessä, jottei loppusyksystä tankattu kesälaatuinen polttoaine aiheuta ongelmia pakkasilla.

Dieselauto säilyttää arvonsa suhteellisen hyvin

Dieselautosta peritään autovero, ajoneuvoveron perusvero ja käyttövoimavero. Dieselauto oli pitkään vastaavaa bensiinimoottoriautoa kalliimpi, mutta hiilidioksidipäästöihin perustuvan autoveron ansiosta hintaerot ovat kaventuneet. Dieselauto on tähän asti säilyttänyt arvonsa hieman paremmin kuin bensiiniauto.


Sivua päivitetty viimeksi 9.6.2023