Siirry sisältöön

61 hakutulosta

Diesel Dieselöljy on sitä yleisemmin käytetty polttoaine mitä suuremmasta autosta on kyse ja mitä enemmän ajetaan. Ammattiliikenteessä – kuorma-, linja- ja pakettiautot, taksit, traktorit, työkoneet ja laivat – käytetään lähes poikkeuksetta dieseliä. Myös yksityiskäytössä dieselistä on tullut entistä suositumpi pienen polttoaineenkulutuksensa vuoksi.
Uusiutuva diesel Dieselpolttoaineeseen sekoitetaan nykyään uusiutuvista raaka-aineista tuotettua dieseliä, joka voi olla kotimaista uusiutuvaa dieseliä tai joissain tapauksissa myös perinteistä biodieseliä. Uusiutuvaa dieseliä voi tankata huoletta, sillä se soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin.
Typen oksidien rajoittamiseksi tarvitaan kuitenkin varsin monimutkaista ja kallista tekniikkaa, esimerkkinä SCR-katalysaattori ja urearuiskutus, ja tämä heikentää jatkossa dieseleiden hintakilpailukykyä varsinkin edullisissa autoissa. Jos autossa on urearuiskutus, ureasäiliö joudutaan täyttämään aika ajoin.
Esimerkiksi vuonna 2018 dieselien osuus käytettynä maahantuoduista henkilöautoista oli 58 prosenttia. Paljon ajavalle dieselmoottori on pitkään ollut Suomessa taloudellisin vaihtoehto, sillä vaikka dieselistä joutuu maksamaan käyttövoimaveron ja polttoaineen hintaetu on kaventunut, on dieselin kulutus selvästi bensiinimoottoria pienempi.
– uusiutuva diesel jätepuusta Diesel (B7, FAME) 9,9 – – Diesel (B20, uusiutuva diesel) 9,9 – – Maakaasu 13,9 kWh/kg 255 – Biokaasu 13,9 kWh/kg 54 – 83 67 – 79 % yhdyskuntajäte – kuivalanta Sähkö – 0 – 89 – 600 – uusiutuva – keskimääräinen – marginaaliperusteinen *) fossiiliseen vertailupolttoaineeseen nähden (esimerkiksi etanolilla bensiini, biokaasulla maakaasu jne.) **) EU:n alueella
Uusiutuvaa dieseliä käytetään myös normaalin fossiilisen dieselin joukossa seoksena; esimerkiksi Neste Pro Dieselissä on vähintään 15 prosenttia uusiutuvaa dieseliä. Neste Oy: Neste MY -asemat Maakaasu ja biokaasu Maakaasun ja biokaasun tankkausasemia oli kesällä 2019 Suomessa kaikkiaan 44 kpl.
Käyttöönottopäätös ei herättänyt juurikaan vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, sillä asia nähdään myös terveys- ja työturvallisuuskysymyksenä, sillä uusiutuvan dieselin pienhiukkas- ja haitta-ainepäästöt ovat tavallista dieseliä pienemmät. Hiilidioksidipäästöjä polttoaineen vaihdos vähentää arviolta noin 240 000 kiloa vuodessa.
Diesel tuli mallistoon bensiinimoottoria taloudellisemmaksi mutta hankintahinnaltaan kalliimmaksi vaihtoehdoksi. Polttoaineen saatavuuden kanssa ei ollut ongelmia, sillä raskaat ajoneuvot käyttivät jo tuolloin pääosin dieseliä. Tuon ajan dieselmallit olivat moottorin suuremmasta iskutilavuudesta huolimatta bensiinimalleja hitaampia, meluisampia ja painavampia.
Diesel DICI+DPF Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. 2010 Hyb. Gasoline DISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Gasoline PISI Hyb. Conv. Diesel DICI TTW TTW Conv. Diesel DICI WTT WTT Conv. Diesel DICI+DPF Conv. Diesel DICI+DPF 2010 2010 Gasoline DISI Gasoline DISI Gasoline PISI Gasoline PISI 2002 Conv. Diesel DICI Conv.
Tyhjäkäynnillä ja matalilla kuormituksilla moottori toimii suurimmaksi osaksi dieselillä, mutta kuormituksen kasvaessa kaasun osuus käytetystä polttoaineesta lisääntyy, ja dieselin osuus on enää noin 10 prosenttia. Dieselin käytön takia tällainen moottori ei ole päästöiltään yhtä puhdas kuin pelkkää kaasua käyttävä moottori.