Moottorin esilämmitys
Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.Vältä hukkalämmitystä
Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Sopiva esilämmitysaika kannattaa säätää ulkoilman lämpötilan mukaan ajastimella tai etäohjauksella. Uudemmissa automalleissa esilämmitystä ei taloudellisessa mielessä tarvita yli 0 °C lämpötiloissa, sillä bensiinimoottoritekniikan kehittymisen, ja myös moottorien koon pienentämisen (downsizing), myötä moottoreiden kylmäkäytön energiatehokkuus on parantunut. Jos kuitenkin kylmäkäynnistyksen jälkeen käytetään paljon auton omia sähköisiä lämmittimiä (istuinlämmittimet, tuulilasin lämmitin, takalasinlämmitin), polttoaineenkulutus voi nousta selvästi verrattuna esilämmitettyyn autoon.Moottorin esilämmitys vähentää myös lähipäästöjä ja moottorin kulumista ja parantaa liikenneturvallisuutta nopeuttamalla auton sisälämmityslaitteen toimintaa, jolloin ikkunoiden huurtuminen vähenee. Keski-ikäisissä (noin 10 v) ja vanhoissa automalleissa esilämmityksen käyttäminen kannattaa myös kustannussäästöjen vuoksi. Uusissakin autoissa esilämmitys on varsinkin kovilla pakkasilla edullisempi vaihtoehto kuin auton omien sähköisten lämmittimien käyttäminen.
Taulukko. Suositeltavat esilämmitysajat lämmitystyypeittäin. Sisätilanlämmitintä ei kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Sähköisten esilämmittimien lyhyemmät ajat viittaavat lohko- ja letkulämmittimiin, pitemmät säteilylämmittimiin.
Ulkoilman lämpötila | Suositeltava esilämmitysaika sähköisillä esilämmittimillä |
Suositeltava esilämmitysaika polttoainetoimisilla esilämmittimillä |
0...-5 °C | 0,5–1 tuntia | 10–15 minuuttia |
-5...-10 °C | 1–2 tuntia | 15–20 minuuttia |
alle -10 °C | 2–3 tuntia | 20–30 minuuttia |
Käyttöolosuhteissa saatujen kokemusten perusteella raskaan ajokaluston esilämmitysajat saadaan kertomalla yllä olevan taulukon luvut 1,5–2,0:lla.
Vinkkejä:
- Polttoainetoiminen lämmitin kuluttaa akkusähköä. Siksi akun varaustila alenee hiljalleen, jos ajetaan lähinnä lyhyitä matkoja. Akun tyhjenemisen voi helpoiten estää joko ajamalla esilämmityksen jälkeen vähintään yhtä kauan kuin polttoainetoiminen lämmitin on ollut päällä tai käyttämällä esilämmityksen aikana erillistä akun ylläpitolaturia.
- Polttoainetoimista lämmitintä käytettäessä kannattaa ajon päätteeksi säätää auton oma sisätilojen lämmitys täydelle ja puhallin 1- tai 2-teholle. Näin varmistat ilman kierron ja myös sisätilojen lämpenemisen, kun polttoainelämmitintä seuraavan kerran käytetään.
- Akkuvaraajan käyttö myös parantaa auton käyttövarmuutta ja pidentää akun kestoikää talviolosuhteissa.
Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:
- Häkä-, hiilivety- ja typenoksidi- ja hiukkaspäästöt alenevat. Hiukkaspäästöt vähenevät erityisesti suoraruiskutteisissa bensiiniautoissa ja niissä dieselautoissa, joissa ei ole hiukkassuodatinta (suurin osa Euro 4- ja sitä vanhemmista dieselautoista).
- Liikenneturvallisuus ja matkustusmukavuus paranevat, koska esilämmitetty moottori tuottaa nopeammin lämpöä matkustamoon.
- Ei tarvita tyhjäkäyntiä moottorin lämmittämiseksi.
- Moottorin kuluminen vähenee ja käynnistyvyys kovilla pakkasilla paranee.
- Jos flexfuel-autossa käytetään korkeaseosetanolia (E85), esilämmitetty auto käynnistyy myös kovilla pakkasilla.
- Dieselautojen hiukkassuodattimen tukkeutumisriski pienenee.
- Hybridiautossa esilämmitys vähentää polttomoottorin käyntiaikaa. Lataushybridiä voidaan ajaa enemmän verkosta ladatulla sähköllä, koska moottori ei käy turhaan.