Siirry sisältöön

WLTP-päästömittaus

Uusi WLTP-päästömittaus (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) tähtää kevyen ajokaluston päästömittausten todenmukaisuuden parantamiseen. WLTP-päästömittaus koskee henkilö- ja pakettiautoja (M1, M2 ja N1 luokka I), ja siihen kuuluu sekä laboratoriossa että todellisessa liikenteessä tehtäviä mittauksia.

Nykyinen laboratoriossa ajettava harmonisoitu niin sanottu synteettinen NEDC-ajosykli (New European Driving Cycle) ei vastaa todellista ajoa kovinkaan hyvin, vaikka senkin etuna on vertailukelpoisuus eri automallien mittaustulosten välillä. Eroja todellisiin ajo-olosuhteisiin syntyy muun muassa siinä, että NEDC-syklin mukaan tehtävissä päästömittauksissa ei ole ajovaloja tai lisälaitteita käytössä.

WLTP-ajosykli sisältää enemmän ja nopeampia kiihdytyksiä kuin NEDC-sykli. Myös pysähdysajan osuus pienenee. Tarkennuksia tulee myös vaihteiden käyttöön, polttoaineen laatuun, testauslämpötilaan (+23 °C tai +14 °C) sekä renkaiden tyyppiin, kuluneisuuteen ja ilmanpaineeseen. WLTP-mittauksissa testataan kaksi autoversiota: mallisarjan kevyin ja ajovastuksiltaan pienin ilman lisävarusteita sekä raskain ja suurin malli kaikin lisävarustein. WLTP-normin ennakoidaan nostavan polttoaineenkulutuslukemia 20–30 prosenttia.
Luokan 3b -autojen WLTC-sykli
Kuva. WLTP-päästömenetelmässä käytetään mittausmenetelmänä WLTC-mittausta (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle). Kuvassa on luokan 3 b -autojen WLTC-sykli, joka on yksi neljästä teho-painosuhteen mukaan määritetystä ajosyklistä.

WLTP-laboratoriotestejä täydennetään todellisessa liikenteessä tehtävällä päästömittauksella (RDE, Real Driving Emissions). RDE-testissä mitataan ajon aikana hiilidioksidin (CO2) lisäksi useimmat terveydelle haitalliset päästöt, joita ovat palamattomat hiilivedyt (HC), hiilimonoksidi (CO), typenoksidit (NOx) ja hiukkaspäästöt (PM).

WLTP:n velvoitteet tulivat voimaan seuraavasti:
  • 1.9.2017 uusille automalleille (tyyppihyväksyntä)
  • 1.9.2018 kaikille ensirekisteröitäville automalleille

Lisäksi valmistussarjan viimeisten ajoneuvojen poikkeusluvilla (niin sanotut häntäluvat) oli mahdollista ensirekisteröidä 1.9.2018 jälkeenkin NEDC-päästönormilla mitattuja autoja enintään 16 kuukauden ajan. Siirtymäajan ja häntälupien vuoksi kaikki uusi ensirekisteröitävä kevyt ajokalusto on WLTP:n piirissä vasta vuonna 2021. Siihen saakka WLTP-syklin mukaisesti hyväksytyille autoille määritetään simuloinnilla tai uudella testauksella myös NEDC-syklin mukainen CO2-päästö.


Sivua päivitetty viimeksi 20.2.2024