Siirry sisältöön

EU-kulutussyklit

EU-kulutussykleillä (New European Driving Cycle, NEDC) pyritään jäljittelemään kaupunki- ja maantieajoa. Henkilöautojen EU-kulutusmittaus otettiin käyttöön vuonna 1996, jolloin se korvasi vanhan ECE-normin. ECE-normin mukaisesti kulutus mitattiin tasaisella 90 km/h ja 120 km/h nopeudella. NECD-normi korvattiin tyyppihyväksynnässä WLTP-normilla uusissa automalleissa 1.9.2017 ja kaikissa ensirekisteröitävissä autoissa 1.9.2018 alkaen.

EU-kaupunkikulutus on tutkimuslaitoksessa mitattu arvo, joka on saatu kaupunkiajoa jäljittelevässä 4 052 metrin pituisessa mittausajossa, joka sisältää myös useita pysähdyksiä. Mittaus kestää 780 sekuntia. Keskinopeus on 18,7 km/h ja maksiminopeus on 50 km/h.

EU-maantiekulutus on niin ikään mitattu tutkimuslaitoksessa. Mittaus jäljittelee maantieajoa, jonka pituus on 6 955 metriä. Mittausaika on 400 sekuntia. Keskinopeus on 62,6 km/h ja maksiminopeus on 120 km/h.

EU-yhdistetty kulutus on sekalaista ajoa kuvaava kaupunki- ja maantieajokulutusten yhdistelmä. Koska ajosyklit ovat eripituiset, luvuista ei lasketa keskiarvoa vaan ajosyklien pituuden mukaan painotettu kulutusten keskiarvo. Kaupunkikulutuksen painokerroin on siten 36,81 % ja maantiekulutuksen 63,19 %.

Pakettiautojen päästö- ja polttoaineenkulutusmittauksissa (direktiivi 2004/3/EC) käytetään samaa EU-kulutussykliä kuin henkilöautoilla.

Kuorma- ja linja-autoille ei ole olemassa virallisia ajosyklejä kulutusmittauksia varten. Sen vuoksi raskaalle kalustolle ei ole saatavissa vertailukelpoisia l/100 km -lukemia.


Sivua päivitetty viimeksi 13.3.2024