Siirry sisältöön

Uusiutuva diesel

Dieselpolttoaineeseen sekoitetaan nykyään uusiutuvista raaka-aineista tuotettua dieseliä, joka voi olla kotimaista uusiutuvaa dieseliä tai joissain tapauksissa myös perinteistä biodieseliä.

Uusiutuvaa dieseliä voi tankata huoletta, sillä se soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin. Sitä voidaan käyttää aivan normaalissa dieselmoottorissa myös korkeina pitoisuuksina fossiilisen dieselin seassa tai jopa sellaisenaan. Tässä se eroaa selvästi esimerkiksi Keski-Euroopassa yleisesti myytävästä perinteisestä biodieselistä (FAME, RME), jonka sekoitussuhde fossiiliseen dieseliin on Euroopassa rajattu 7 tilavuusprosenttiin.

Plussat:
  • uusiutuva diesel vähentää CO2-päästöjä fossiiliseen dieseliin nähden
  • voidaan käyttää myös suurina pitoisuuksina fossiilisen polttoaineen seassa
  • luotettava ja helppokäyttöinen ja soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin
Miinukset:
  • uusiutuvan dieselin saatavuus on vielä rajallista

Vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä

Biopolttoaineiden loppukäyttö katsotaan hiilineutraaliksi (hiili kiertää luonnossa), ja kasvihuonekaasupäästöjä ajatellaan syntyvän ensisijaisesti raaka-aineen tuotannosta ja polttoaineen jalostuksesta. Niinpä biopolttoaineiden ympäristövaikutukset riippuvat olennaisesti käytettävistä raaka-aineista.

Euroopan unionin biopolttoainesäädäntö edellyttää, että kasvihuonekaasupäästöjen on oltava olennaisesti pienempiä kuin fossiilisten polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöt ovat. Laskennassa otetaan huomioon tuotteen elinkaari raaka-ainetuotannosta aina siihen asti kun polttoaine on auton tankissa. Nämä vaatimukset ovat velvoittaneet eurooppalaiset biopolttoainevalmistajat kehittämään kattavat vastuullisuusjärjestelmät myös raaka-aineiden tuotantoon.

Kun uusiutuvaa dieseliä valmistetaan yhä yleisemmin jäte- ja tähderaaka-aineista, kasvihuonekaasujen vähenemä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna voi olla jopa 90 prosenttia.

Uusiutuva diesel eroaa perinteisestä biodieselistä

Käytännössä uusiutuva diesel myydään kuluttajille fossiilisen dieselin biopohjaisena seososana. Suomessa dieselin biopolttoaineosuus on pääosin tehty uusiutuvalla dieselillä, mutta osa jakeluyhtiöistä käyttää myös perinteistä biodieseliä.

Talvilaatuinen suomalainen uusiutuva diesel toimii ongelmitta myös ankarissa talvioloissa. Uusiutuvan dieselin käyttö ei myöskään vaurioita moottorin tiivisteitä, vaaranna moottoriöljyn voiteluominaisuuksia tai tuki hiukkassuodattimia ja katalysaattoria. Uusiutuva diesel kestää säilytystä hyvin.

Jos auton käsikirjassa kielletään biodieselin käyttö, huomautuksella ei tarkoiteta uusiutuvaa dieseliä vaan perinteistä biodieseliä, jonka runsaaseen käyttöön edellä mainittuja ongelmia liittyy. Autonvalmistajat toivovat, että polttoaineissa käytettäisiin ainoastaan uusiutuvaa dieseliä eikä lainkaan perinteistä biodieseliä, joka tunnetaan myös lyhenteistä FAME ja RME.

Monipuolinen raaka-ainepohja

Uusiutuvaa dieseliä valmistetaan useista eri raaka-aineista ja lopputuotteen laatu on raaka-aineesta riippumatta aina yhtä korkeatasoinen. Uusiutuvaa dieseliä voidaan valmistaa esimerkiksi kasviöljyistä ja eläinrasvajätteestä.

Uusiutuvan dieselin kehitystyö jatkuu

Suomessa tehdään merkittävää tutkimusta uusiutuvan dieselin valmistusprosessien ja raaka-ainepohjan kehittämiseksi. Prosesseja kehitetään, jotta valmistaminen olisi mahdollista yhä laajemmasta raaka-ainekirjosta. Suomessa on kehitetty esimerkiksi useita prosesseja, joilla uusiutuvaa dieseliä voidaan valmistaa puuraaka-aineista. Suomessa ollaan myös maailman kärjessä muun muassa mikrobien käytössä raaka-aineen valmistamiseksi.


Sivua päivitetty viimeksi 20.2.2024