Sähköpyörä
Sähköpyörällä voi liikkua vaivattomasti jopa kymmenien kilometrien matkoja, jollaisia monet pitävät tavalliselle pyörälle liian pitkinä varsinkin päivittäin kuljettaessa. Sähköpyörä soveltuu erinomaisesti myös alle 10 kilometrin työmatkoille. Sähköpyörä on yleistymässä myös Suomessa.
Palaa otsikoihinMikä on sähköpyörä?
Sähköpyörään liittyvä terminologia ei ole täysin vakiintunut. Tässä artikkelissa sillä tarkoitetaan sähköavusteista kaksi- tai kolmipyöräistä ajoneuvoa, joka täyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2002/24/EY tyyppihyväksyntävaatimukset.
Kuva. Sähköpyörissä moottori voi olla pyörän toteutustavasta riippuen polkimien yhteydessä pyörän keskiössä tai pyörien navoissa. Akku on asennettu yleensä pyörän runkoon, kuten kuvan pyörissä tai tavaratelineen alle. Kuva Pasi Tainio.
Vaatimuksena on enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy pois toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa. Tällainen ajoneuvo luokitellaan Suomen ajoneuvolain mukaan polkupyöräksi.
Jos sähköpyörä täyttää direktiivin 2002/24/EY vaatimukset, sen kuljettamiseen ei tarvita ajokorttia eikä liikennevakuutusta, ja sen paikka liikenneväylillä on sama kuin tavallisella polkupyörällä. Myöskään ikärajaa sähköavusteisen pyörän kuljettamiseen ei Suomessa ole.
Moottorilla varustettu pyörä on puolestaan enintään yhden kilowatin tehoisella sähkömoottorilla varustettu pyörä, jota voidaan ajaa myös ilman polkemista. Moottorilla varustettuun pyörään on otettava liikennevakuutus. Myös moottorilla varustetun pyörän paikka liikenneväylillä on sama kuin tavallisella polkupyörällä.
Palaa otsikoihin
Sähköpyörä (sähköavusteinen pyörä) ja moottorilla varustettu pyörä
Sähköpyörä eli sähköavusteinen pyörä tarkoittaa niitä sähkömoottorilla varustettuja polkupyöriä, jotka rinnastetaan ajoneuvolaissa polkupyöriksi. Sähkömoottorin teho on korkeintaan 250 wattia. Sähköavusteisuus toimii vain poljettaessa ja alle 25 km/h nopeuksissa. Myös muunnossarjalla modifioidut tavalliset pyörät luetaan tähän kategoriaan.
Moottorilla varustetun pyörän teho saa olla enintään 1 kW ja huippunopeus 25 km/h. Moottori voi toimia myös ilman polkemista.
Palaa otsikoihinPalaa otsikoihinPolkupyörän ja mopon välimuoto
Sähköavusteinen pyörä sijoittuu käyttöominaisuuksiltaan polkupyörän ja mopon välimaastoon. Tavanomaiseen polkupyörään verrattuna sillä voi ajaa kohtuullisen pitkiä ja mäkisiä matkoja rasittumatta ja hikoilematta. Se voi myös korvata osan autolla tehtävistä työmatkoista, joskin siirtymää sähköpyörän käyttäjiksi voi tapahtua myös joukkoliikenteestä.
Palaa otsikoihin
Sähköpyörä sopii hyvin myös pitkähköille, 5–10 kilometrin
pyörämatkoille, joilla tavanomaisen pyörän osuus kulkutavoista on enää
muutama prosentti.
Palaa otsikoihinSähköavusteisuus helpottaa myös ikääntyneiden pyöräilyä, kunhan
pyöräilijän tasapainoaisti on vielä riittävän hyvä pyörällä ajamiseen
eikä kaatumisriski ole kohonnut. Myös toipilasvaiheessa tai pitkään
jatkuneen liikunnan laiminlyönnin jälkeen sähköpyörä voi olla hyvä tapa
aloittaa kunnon kohentaminen.
Sähköavusteisen pyörän toimintamatka on tyypillisesti 35–60 kilometriä.
Toimintamatka riippuu tuntuvasti maastosta, kuormasta ja ajotavasta. Jos
akku tyhjenee, sähköpyörällä voi jatkaa matkaa kuten tavallisella
pyörällä, joskin sähköpyörän 6–8 kg lisäpaino tekee polkemisesta
raskaahkoa. Pakkasella sähköpyörän akun kapasiteetti laskee, mutta sitä
voi hieman välttää säilyttämällä akku lämpimissä sisätiloissa ennen
ajoa. Ilman lämpöeristystä akku jäähtyy melko nopeasti pakkasella, joten
toimintamatka on talvella käytännössä lyhyempi kuin kesällä.
Palaa otsikoihinLataus ja ylläpito
Sähköpyörän akun lataus kestää yleensä 5–6 tuntia, ja se on yleensä
tehtävä lämpimissä sisätiloissa. Akku irrotetaan useimmiten latauksen
ajaksi. Markkinoilla on myös sähköpyöriä, joissa akku on integroitu pyörän runkoon, eikä se ole irrotettavissa latausta varten. Runkoon integroituja akkuja on erityisesti kalliimmissa sähköpyörissä. Integroitu akku mahdollistaa sähköpyörän suunnittelemisen virtaviivaisemmaksi ja ulkonäöltään enemmän tavallista pyörää muistuttavaksi.
Lataukseen soveltuu maadoitettu Schuko-pistorasia (230 V).
Turvallinen lataaminen edellyttää vikavirtakytkimellä varustettua
sähköpistoketta, jollainen on ollut standardina vuoden 1997 jälkeen
tehdyissä sähköasennuksissa. Sitä vanhemmista asennuksista vikavirtasuojaus
kannattaa tarkistaa. Laturit ovat yleensä merkki- ja mallikohtaisia.
Sähköpyörän ylläpito vaati jonkin verran erityistoimenpiteitä normaalin
polkupyörän huollon lisäksi. Lisätoimet koskevat voimalinjaa
(akku-sähkömoottori-voimansiirto), ja lisätoimiin voi kuulua myös akun
lataus määräajoin sähköpyörän säilytyksen aikana. Ohjeet ovat merkki- ja
mallikohtaisia, minkä vuoksi pyörän käyttöohjeeseen kannattaa tutustua hyvin.
Voimalinjan korjaukset on syytä teettää asiantuntevassa korjaamossa jo
senkin takia, että lataus tapahtuu verkkovirralla. Sähköpyörän ylläpitoon on syytä kiinnittää huomiota myös sen takia, ettei epäkuntoisuudesta aiheudu tulipalon tai sähköiskun vaaraa. Itse akun jännite on matala (24/36 V), joten siitä ei voi saada hengenvaarallista sähköiskua.
Palaa otsikoihinKalliimpaa kuin tavallinen pyöräily, halvempaa kuin mopoilu
Sähköpyörä on hankintahinnaltaan kalliimpi kuin vastaava tavallinen
polkupyörä. Lisäkustannuksia syntyy myös akkujen uusimisesta ja
sähköstä. Takuu on tyypillisesti 12–24 kk, mutta pitempiäkin takuita voi olla. Uuden
akun hinta on suuruusluokkaa 300–600 €. Hinta riippuu akun tyypistä,
kapasiteetista (esimerkiksi 12 Ah tai 26 Ah) ja laadukkuudesta. Kaiken kaikkiaan sähköpyörää hankittaessa kannattaa kiinnittää riittävää huomiota laatuun, sillä heikkolaatuinen sähköpyörä voi pahimmillaan vaarantaa liikenneturvallisuuden lisäksi myös sähkö- ja paloturvallisuuden.
Sähköpyörien energiankulutusta varten ei ole olemassa virallisia
mittaussyklejä (vertaa autojen EU-kulutukset). Käytännössä sähkönkulutus on
pieni, 0,5–1 kWh/100 km (sähköautolla tyypillisesti 15–20 kWh/100 km).
Suomen energiantuotantorakenteella sähköpyörän laskennallinen
hiilidioksidipäästökerroin on 1–2 g/km.
Sähköpyörien teknisestä kestävyydestä ei vielä ole tutkittua tietoa.
Sähköpolkupyörien myyjille tehdyn kyselyn perusteella 67 prosenttia
vastaajista arvioi sähköpyörän ja tavanomaisen polkupyörän käyttöiän
yhtä pitkiksi (Liikennevirasto 2015). Puolet arvioi sähköpyörän
voimalinjan (moottori, ohjainyksikkö, kaapelointi) kestävän suositusten
mukaan huollettuna 4–6 vuotta ja 35 prosenttia arvioi kestoksi 7-10
vuotta. Akun kesto ei ollut mukana edellä mainituissa arvioissa.
Joidenkin arvioiden mukaan laadukas sähköpyörän akku kestää 500–700
lataus-purkauskertaa, mutta tutkimustietoa ei ole saatavilla.
Postinjakelukäytössä olevien sähköpyörien akut ovat kestäneet 2–4 vuotta
(500–1 000 lataus-purkaussykliä), mutta normaalikäytössä akun käyttöikä
lienee pitempi, kunhan akku on laadukas. Sähköpyörän akut ovat nykyään
yleensä litiumpohjaisia ja kierrätettäviä.
Palaa otsikoihin