Siirry sisältöön

Liikkuminen vapaalla

Liikenteen osuus matkailun ja turismin energiankulutuksessa on merkittävä, koska lomalla matkustetaan usein hyvinkin kauas kotoa. Matkakohteessa saatetaan tehdä myös päiväretkiä tai koko lomamatka voi perustua kiertelyyn paikasta toiseen.

Ympäristön kannalta hiilidioksidipäästöjen kestävänä rajana yhtä vuotta ja yhtä henkilöä kohden pidetään kahta tonnia. Yhdellä pitkällä lomalennolla hiilidioksidipäästöjä syntyy jo puolet tuosta määrästä. Matkustamisen energiankulutusta ja hiilidioksidipäästöjä voi vähentää olennaisesti valitsemalla lähellä sijaitsevia matkakohteita ja kulkemalla matkakohteisiin vähän energiaa kuluttaen.

Lähiseudun tai kotimaan nähtävyydet voivat tarjota elämyksiä siinä missä kaukaisemmatkin kohteet. Autoloma Suomessa tai Euroopassa voi olla perheelle tai isolle ryhmälle hyvä vaihtoehto verrattuna kaukokohteeseen lentämiseen.

Paljon energiaa kuluttaviakin matkoja voi tehdä, jos niitä ei tee vuosittain, ja silloinkin olisi myös hyvä säästää energiaa jossain muussa tai kompensoida omia kasvaneita päästöjä jollain muulla tavalla. Juna- ja pyörämatkailu ovat vähiten energiaa kuluttavia matkustustapoja. Juna on myös ajankäytöllisesti kilpailukykyinen silloin, kun matka-aika on alle kolmea tuntia. Tässä ajassa Keski-Euroopassa pääsee jo varsin pitkiä matkoja nopeita raideyhteyksiä pitkin, esimerkiksi Ranskan läpi.

Junan erinomaisuutta kulkutapana lisää se, että siinä voi kuljettaa polkupyörän tai auton osan matkasta, jolloin voi yhdistää näiden kulkutapojen edut.

Taulukko. Matkan energiankulutusta pienentää huomattavasti, jos esimerkiksi Euroopan automatkalla lastaa auton Tukholmassa junaan ja jatkaa autolla matkaa vasta Ruotsin eteläkärjestä. Lähde: Pysäytä ilmastonmuutos.
Euroopan reuna-alueelta toiselle tai Aasiaan matkustettaessa juna ei voi kilpailla nopeudella, mutta hitaasta matkustamisesta itsessään voi tehdä elämyksen. Hitaasti matkustava ehtii nähdä ja kokea sellaista, mihin nopeasti matkustavalla ei ole mahdollisuuksia. Junamatkailija voi pysähdellä matkan varrella eikä hänen tarvitse huolehtia pysäköintipaikoista. Maisemat ja matkakumppanit luovat tunnelmaa.

Myös pyöräilijä näkee matkan varrella asioita, joihin ei nopeammin liikkuva ehdi kiinnittää huomiota. Pyörällä voi valita sellaisia reittejä, joihin on vaikea päästä muilla tavoin. Polkija saa samalla tyydytystä siitä, että etenee omin ruumiinvoimin ilman päästöjä. Lapsia ja tavaroita voi kuljettaa pyörän peräkärryssä.

Lentäminen ja laivamatkailu

Lentäminen kuluttaa energiaa matkaa kohden erittäin paljon, koska yksikköpäästöt ovat suuret ja matkat pitkiä. Eri lentokonemallien energiankulutus vaihtelee ja uudet koneet kuluttavat usein vähemmän. Kannattaa suosia lentoyhtiöitä, jotka käyttävät uusia ja vähän kuluttavia koneita.


Jokainen matkatavaroiden lisäkilo nostaa lentokoneen polttoaineenkulutusta. Edestakaisella Helsingin ja Lontoon välisellä matkalla jokainen lisäkilo lisää hiilidioksidipäästöjä 0,6 kiloa.

Lentäminen voi kuitenkin esimerkiksi Eurooppaan suuntautuvilla matkoilla olla ympäristön kannalta laivamatkaa, varsinkin yhdistettyä auto-laivamatkaa, parempi vaihtoehto. Laivaliikenteessä eniten energiaa henkilökilometriä kohden kuluttavat pika-alukset. Laivamatkat ovat kuitenkin usein lentomatkoja lyhyempiä, jolloin niiden kokonaisenergiankulutus jää pitkiä lentomatkoja pienemmäksi.

Lentoyhtiöiden verkkosivuilla on laskureita, joilla voi laskea matkan hiilidioksidipäästöt. Päästöjen laskentaperiaatteet ja yksikköhinnat vaihtelevat. EU:n päästökauppa koskee kaikkia Euroopan talousalueen lentoasemilta lähteviä ja niille saapuvia lentoja, mikäli niitä ei ole erityisin perustein rajattu päästökaupan soveltamisalan ulkopuolelle. Vuosina 2013–2023 päästökauppa koskee kuitenkin pelkästään Euroopan talousalueella sijaitsevien lentoasemien välisiä lentoja.

Moni lentoyhtiö tarjoaa mahdollisuutta maksaa ulkopuoliselle järjestölle rahaa, joka käytetään ilmastokampanjointiin tai energiansäästöprojekteihin.


Sivua päivitetty viimeksi 25.1.2023