Siirry sisältöön

Motivan uutiset 2022


9.8.2022 14.00

Kuluttajien valinnat vesikalustemarkkinoilla veden ja energian säästämiseksi

Laaja kyselytutkimus Euroopan energiaverkoston (European Energy Network) merkintäjärjestelmien vaikutuksista käynnissä.

Euroopan energiaverkosto tekee parhaillaan kuluttajatutkimusta vesikalusteiden, kuten hanojen ja suihkujen, merkintöjen vaikutuksista vettä ja energiaa säästäviin valintoihin. Tulokset antavat tietoa Euroopan energiaverkoston jäsenmaiden ja Euroopan komission päätöksentekoon. Alustavat tulokset esitellään 23. elokuuta World Water Week 2022 -verkkoistunnossa.

On tärkeää saada vastauksia sekä teollisuudelta että kuluttajilta, jotta voidaan varmistaa, onko vedenkäyttöön liittyvillä ympäristömerkinnöillä samanlainen vaikutus kuin energiankäyttöön liittyvillä merkinnöillä, jotka ohjaavat valmistajia ja markkinoita kohti energiatehokkaampia ja energiaa säästäviä tuotteita.

Koska Unified Water Label Association on edistänyt vedenkäyttöön liittyvää ympäristömerkintää yhdessä alan sidosryhmien kanssa, asian pitäisi olla tuttu alalla toimiville yrityksille. Jotta voidaan varmistaa, miten kuluttajat reagoivat vesikalusteiden merkintäjärjestelmiin, on tärkeää ymmärtää käyttäjien tarpeet tuotteiden suhteen sekä tunnistaa mahdolliset pullonkaulat, esteet ja ratkaisut.

Kyselytutkimuksen taustalla on Euroopan energiaverkoston halu osallistua Euroopan komissiossa ja alan sidosryhmissä käytävään keskusteluun pakollisesta vaihtoehdosta EU:n energiamerkinnän kautta ja vapaaehtoisesta vaihtoehdosta teollisuuden ja EU:n välisen sopimuksen kautta.

Tätä kyselyä on kehitetty Euroopan energiaverkoston Nexus-työryhmässä.

Vastaa kysymyksiin Suomeksi

Lisätietoa:
EnR-verkkosivusto


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 10.8.2022