Siirry sisältöön

Motivan uutiset 2021


2.6.2021 14.00

Agenttiseikkailu koukutti Virenojan koulun oppilaat energiansäästötekoihin

Orimattilan Virenojan koulun luokanopettajat Reeta Vilo ja Nita Sinisalo ovat hyödyntäneet Agenttiseikkailua ympäristöopin opetussisältöjen opetuksessa ykkös- ja vitosluokkalaisilla oppilaillaan. Agenttiseikkailu innosti varsinkin pieniä oppilaita, mutta koukutti myös vitosluokkalaiset energiansäästötekoihin ja perehtymään energiaan ilmiönä.


Virenojan koulun oppilaat Erika Torila, Rafael Matikkala sekä Venla Lammensalo ja Nooa Inkinen kertovat, mitä energia on, miten sitä voi säästää ja millaista oli osallistua Energiansäästöviikon Agenttiseikkailuun.

– Agenttina oleminen ja jo pelkkä sana agenttiseikkailu, tekee muutoin aika vaikeasta energia-aiheesta heti paljon hauskempaa ja jännempää oppilaille. Kun siihen päälle lisätään konkreettiset ja helpot energiansäästötehtävät kotona ja kilpailu, niin konsepti oli motivoiva ja innostava jopa viidesluokkalaisille oppilailleni, luokanopettaja Reeta Vilo kertoo.

– Kotona tehdyt energiansäästöteot, jotka merkittiin agenttikorttiin, tarkistettiin innolla joka päivä luokassa ja kirjattiin yhdessä ylös.

Virenojan koulun kakkosluokka voitti viime syksynä Agenttiseikkailun pääpalkinnon, joka arvottiin kaikkien kisaan osallistuneiden luokkien kesken. Pääpalkintona olleesta Pop-up Heurekan jännittävästä tiedeshowsta pääsivät nauttimaan kaikki Virenojan koulun teemaviikkoon osallistuneet luokat.

Agenttiseikkailu soveltuu ympäristöopin asiasisältöjen opetukseen

Reeta Vilon ja Nita Sinisalon mukaan Agenttiseikkailu ja tokaluokkalaisten energiansäästöviikkoon osallistuminen soveltuvat useiden ympäristöopin opetussisältöjen käsittelyyn, kuten arjen teknologiaan tutustumiseen, kestävän elämäntavan harjoittelemiseen ja elämän perusedellytyksiin (ilma, vesi, energia) tutustumiseen. Lisäksi Agenttiseikkailu soveltuu kierrätyksen ja lajittelun opetteluun sekä omien tekojen merkityksen hahmottamiseen, jotka löytyvät kaikki ympäristöopin opetussuunnitelmasta.

– Energiansäästön teemaviikon vietto on hyvä tapa huolehtia siitä, että nämä asiat tulevat käsiteltyä ja niihin ehditään tuolloin perehtyä syvällisemmin. Marraskuu on taasen ajankohtana oiva hetki käsitellä näitä ympäristöoppiin kuuluvia sisältöjä, kun luonnossa ei tuolloin tapahdu mitään erityistä, Nita Sinisalo toteaa.

Energiansäästöteot tarjoavat keinon vaikuttaa ilmastonmuutokseen ja ymmärtää ilmiötä

– Oppilaat suhtautuivat agenttiseikkailun energiansäästötehtäviin vakavasti ja pohtivat tarkkaan, mitä tekoja agenttikorttiin voi kirjata. Agenttiseikkailun energiansäästötehtävät konkretisoivat arbstraktia energiateemaa ja herättävät hyviä keskusteluja oppilaiden kanssa, Nita ja Reeta kertovat.

– Lapset kuulevat ilmastonmuutoksesta varmasti jo ennen kouluun tuloa ja keskustelu energiankäytöstä ja -säästöstä on tärkeä ymmärryksen lisäämisessä ja tietojen syventämisessä sekä omien vaikutusmahdollisuuksien tunnistamisen kannalta, Reeta Vilo toteaa.

Ensi syksynä Agenttiseikkailuun kutsutaan mukaan kaikki 1.-4. luokat ympäri Suomen kisaamaan konkreettisten energiansäästötekojen aktiivisuudessa. Teeman käsittelyssä voi hyödyntää myös Tokaluokkalaisten energiansäästöviikon Hei, kaikki toimii! -opetusmateriaalia, joka tarjoaa syventäviä tehtäviä energiasta, sen tuotannosta ja käytöstä sekä yhteydestä ilmastonmuutokseen.

Lisätietoa:
https://agenttiseikkailu.fi
Energiansäästöviikko alakouluissa
 

Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 7.4.2022