Artikkelit 2020
Energiaopetuksesta tuli ilmastokriisin myötä äärimmäisen ajankohtaista, mutta miten asia avataan alakoululaisille?
Energiantuotanto ja -käyttö ovat ilmastotoimien keskiössä. Energia on kuitenkin arjessa näkymätöntä ja siksi vaikea hahmottaa. Suomen Luokanopettajat ry:n puheenjohtaja, rehtori ja luokanopettaja Marko Jokisella on pitkä kokemus energia ja ilmasto-opetuksesta, ja hän jakaa vinkkinsä haastavan aiheen käsittelyyn alakouluissa. Lokakuussa vietettävä Tokaluokkalaisten energiansäästöviikko onkin hyvä ajankohta ottaa teema käsittelyyn.
– Ilmastonmuutoksen syiden ymmärtämiseksi jokaisen ihmisen tulee ymmärtää, miten energiaa tuotetaan ja miksi sen säästäminen on tärkeää, Suomen luokanopettajat ry:n puheenjohtaja, rehtori ja luokanopettaja Marko Jokinen toteaa. Teema liittyy tiiviisti ympäristöopin opetussisältöihin, mutta se sopii Jokisen mukaan loistavasti myös monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK) teemaksi.
– Ymmärrän hyvin, että teema helposti sivuutetaan. Energia on näkymätöntä ja sen merkittävyyden huomaa vasta kun sitä ei ole. Itse sanakin on vaikea. Lasten mielessä energia voi käsitteenä mennä helposti sekaisin muiden käsitteiden kanssa, kun puhutaan vaikkapa energiapatukoista, energisyydestä ja toisaalta sähköenergiasta, Jokinen pohtii.
Ilmastonmuutoksen syiden ymmärtämiseksi jokaisen ihmisen tulee ymmärtää, miten energiaa tuotetaan ja miksi sen säästäminen on tärkeää. |
Herätä mielenkiinto toiminnallisella tekemisellä ja lasten arkeen linkittämällä
– Vaikka lapset ja nuoret ovat heränneet ilmastokysymykseen ja vaativat toimia sen hillitsemiseksi, heidän oma elämäntapansa on loppupeleissä aika energiaa kuluttava. Lapset kuskataan autolla harrastuksiin, digilaitteet, isot näytöt, sähköpotkulaudat ja matkustelu kuluttavat kaikki paljon energiaa.Jokisen mukaan varsinkin vanhemmat oppilaat saa kiinnostumaan energiasta pohtimalla sitä, mikä kaikki omassa elämässä olisi mahdotonta ilman sähköä ja energiaa. Yksikään tietokonepeli tai sosiaalisen median keskustelukanava ei pyöri ilman sähköä.
– Nuoremmille oppilaille tekeminen ja toiminnallisuus ovat opetuksessa tärkeitä. Oppilaita voi pyytää ryhmissä suunnittelemaan vaikkapa laitteen, jolla voi suojella ilmastoa. Tämä kehittää arvopohjaa ja lapset oppivat ymmärtämään, että ilmastoa pitää suojella, Jokinen sanoo. Myös erilaiset pelit ja kilpailut toimivat Jokisen mukaan mainiosti tälle ikäryhmälle.
Jokinen vinkkaa valmiista materiaaleista, joita teeman käsittelyyn on tarjolla. Esimerkiksi Agenttiseikkailu-nettipelissä oppilaat tekevät konkreettisia energiansäästötekoja ja kisaavat reaaliaikaisesti muiden luokkien kanssa siitä, kuka onnistuu tekemään niitä kahdessa viikossa eniten. Tämä ja alakouluille suunnattu Energiansäästöviikon aineisto Hei, kaikki toimii! ovat laadukkaita maksuttomia opetusmateriaaleja energiateeman käsittelyyn alakouluissa. Vaikka Energiansäästöviikkoa onkin vietetty kouluissa jo 25 vuotta, aihe on tulevana syksynä ajankohtaisempi kuin koskaan.
Tokaluokkalaisten energiansäästöviikko
|
Teksti:
Motiva Oy
viestintäpäällikkö Suvi Salmela
puh. +358 400 960 128
suvi.salmela@motiva.fi
Lisätietoja:
Energiansäästöviikko tokaluokkalaisille
Hei, kaikki toimii -opetuspaketti
Energiansäästöviikon Agenttiseikkailu: