Siirry sisältöön

Artikkelit 2020


3.12.2020 16.00

Energiamurrokseen vauhtia informaatio-ohjauksella

Energiansäästöön kannustava neuvonta ja kulutustieto auttavat kotitalouksia vähentämään sähkönkulutustaan etenkin talvikuukausina, jolloin sähköä kuluu eniten. Informaatio-ohjauksen vaikutuksia selvitettiin kolmivuotisessa kokeiluhankkeessa, jonka tulokset julkaistiin marraskuun alussa.

Satunnaistettuna kokeiluna toteutettu hanke on ainutlaatuinen Suomessa. Tutkimusasetelman ansiosta oli mahdollista seurata energianeuvonnan ja kulutustiedon vaikuttavuutta kotitalouksissa sekä seurata sähkönkulutuksen muutoksia.

Raportin julkaisutilaisuudessa valtiosihteeri Kimmo Tiilikainen työ- ja elinkeinoministeriöstä muistutti, että ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää sähköistyvää yhteiskuntaa ja vaihtelevan sähköntuotannon mittavaa lisäämistä, mikä muuttaa myös kotitalouksien roolia energiankäyttäjinä.

– Tutkimuksen tulokset vastaavat mielenkiintoiseen kysymykseen siitä, miten kuluttajat toimivat, kenellä riittää intoa ja energiaa sekä miten kuluttajien aktiivisuutta voidaan edistää. Neuvonnan merkitys on huomattu pientalojen energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian käytön lisäämisessä jo vuosia sitten, ja nyt kotitalouksia kannattaa aktivoida sähkömarkkinoiden muuttuvaan tilanteeseen, Tiilikainen summasi.

Energiavirasto rahoittaa kuluttajien energianeuvontaa, jota antavat Motiva ja maakunnissa alueelliset energianeuvojat. Tuloksista on apua, kun suunnitellaan energianeuvonnan toimenpiteitä ja yhteistyötä energia-alan toimijoiden kanssa.

– Sähkönkulutuskokeilussa Energiavirasto yhdessä kumppaniensa kanssa toteuttaa edellisellä hallituskaudella annettuja kokeiluihin liittyviä tavoitteita. Tieteellisin menetelmin on nyt arvioitu pehmeiden ohjauskeinojen, kuten energianeuvonnan, vaikutusta kulutuskäyttäytymiseen. Tulokset osoittavat, että oikein kohdennettu energianeuvonta on erittäin kustannustehokasta energiapolitiikkaa, kun sitä verrataan esimerkiksi tukiin ja muuhun sääntelyyn, sanoo johtaja Pekka Ripatti Energiavirastosta.

Satunnaiskokeiluna tehty tutkimus on Suomessa ensimmäinen kotitalouksien sähkönkultusta ja energianeuvontaa selvittävä työ. Satunnaistamalla voitiin luotettavasti todentaa ohjauksen vaikutuksia.

– Kokeilussa päädyttiin tutkimaan kahden erilaisen ohjauskeinon vaikutuksia: energianeuvontasisältöjä sisältäviä uutiskirjeitä ja sosiaalisena normina toimivaa kulutuksen vertailutyökalua. Keskeisenä työkaluna oli lisäksi Porvoon Energian online-palvelu, jossa kotitaloudet seuraavat sähkönkulutustietojaan, tutkimusta Oulun yliopistossa ohjannut emeritusprofessori Rauli Svento kertoo.

Tutkimuksessa ei selvitetty kovien ohjauskeinojen, kuten hintaohjauksen vaikutuksia. Sähköntuotannon ja kulutusjouston murrosvaiheessa olisi tarvetta saada lisätietoa siitä, miten kotitaloudet reagoivat sähkön hinnan muutoksiin. Tietoa tarvitaan, jotta energianeuvonta ja energia-alan toimijat laajemminkin voivat edistää kotitalouksien siirtymistä kulutusjoustoon.

Neuvonnan ajoitus ja kohdentaminen tärkeitä

Käyttäytymistaloustieteellisellä kokeilulla saadaan tietoa ohjauskeinojen vaikuttavuudesta kotitalouksien toimintaan. Tässä tutkimuksessa ohjauskeinoina olivat energiansäästöön kannustava informaatio-ohjaus verkossa sekä sosiaalinen normi, jota edusti osalle kotitalouksia tarjottu tieto sähkönkulutuksesta verrattuna muihin samankaltaisiin kotitalouksiin.

Kotitaloudet saivat energianeuvontaa 12 kuukauden ajan sähköpostitse. Osallistujat jaettiin ensin energiayhtiön kulutusseurantaan tarkoitetun online-palvelun käyttäjiin ja ei-käyttäjiin, jonka jälkeen heidät arvottiin ohjattaviin ja verrokkiryhmiin. Verrokkiryhmille ei tarjottu energianeuvontaa lainkaan.

– Jo lähtötilanteessa sähkönkulutuksestaan kiinnostuneet kotitaloudet olivat alttiimpia hyödyntämään informaatio-ohjauksessa saamiaan säästövinkkejä. Talvikuukausina energianeuvonta johti sähkönkulutuksen pienenemiseen keskimäärin kymmenellä prosentilla, BCDC Energia -hankkeen tutkija Enni Ruokamo Suomen ympäristökeskuksesta summaa.

Tutkimuksen keskeisiä havaintoja ovat Ruokamon mukaan neuvonnan ajoituksen tärkeys, ajankohtaisuus sekä kotitalouden tilanteeseen sopivien toimenpide-ehdotusten tarjoaminen.

– Asumis- ja elämäntilanteeseen sopiva tieto on tärkeää ja personoinnin havaittiin lisäävän kiinnostusta. Lähes neljäkymmentä prosenttia osallistuneista ilmaisi pitävänsä tällaisesta sisällöstä erityisen paljon.

Sähkönkulutusseurantapalveluiden kehitystyössä tulisi panostaa helppokäyttöisyyteen ja saatavuuteen, tietoturvaan ja informaatiosisältöön.

– Kilpailu kuluttajien ajasta ja kiinnostuksesta on kova, joten palvelujen pitäisi tarjota keskeinen tieto mahdollisimman vähällä vaivalla. Hyvin suunnitellut ja mielekkäät palvelut löytävät paremmin käyttäjänsä, kun kiinnostus kulutuksen seurantaan herää, Ruokamo sanoo.

Ohjaussignaali voidaan toteuttaa myös älykkään teknologian, kotiin asennettavien energianäyttöjen tai puhelinsovellusten avulla. Todennäköistä on, että mitä vaivattomammin ja täsmällisesti ajoitettuna kuluttaja saa ohjausta, sitä matalampi kynnys on tehdä toivottuja, kulutusta ohjaavia toimenpiteitä.

Sosiaalista normia tutkimuksessa edusti osalle kotitalouksia tarjottu mahdollisuus vertailla omaa kulutustaan muihin kotitalouksiin online-palvelussa. Tämä ei kuitenkaan tehonnut odotetulla tavalla, mutta vaikutuksia oli nähtävissä kokeilun loppupuolella, jolloin ryhmälle lähetettiin täsmällisempiä energiansäästövinkkejä.

Energiamurros vaatii yhteistoimintaa asiakkaiden kanssa

Kokeiluhankkeen toteuttamisessa energiayhtiön kumppanuus oli välttämätön edellytys. Energiayhtiöillä on hallussaan asiakkaiden kulutusmittaus ja asiakassuhteen kautta mahdollisuus viestiä tutkimukseen osallistumisesta sekä läpi tutkimushankkeen. Yhteistyökumppaniksi kokeiluhankkeeseen ilmoittautui Porvoon Energia.

– Olemme panostaneet paljon uusiutuvaan energiaan ja haluamme jatkossakin olla kokoluokkamme ympäristöystävällisimpiä energiayhtiöitä Suomessa. Informaatio-ohjaustutkimus sopii tähän tavoitteeseen erinomaisesti, ympäristö- ja kehityspäällikkö Jukka Rouhiainen toteaa.

Kokeilussa yhtiön kotitalousasiakkaita lähestyttiin ensimmäisen kerran alkukyselyllä, jolla myös haettiin kiinnostuneita vuoden mittaiseen tutkimukseen osallistumisesta. Olennainen osa valmistautumista oli tietosuojaan liittyvien kysymysten ratkaiseminen siten, että asiakkaan luottamus energiayhtiöön ei vaarannu.

Informaatio-ohjaus toteutettiin kauttaaltaan Porvoon Energian nimissä, osittain myös yhtiön verkkosivut valjastettiin kokeilun käyttöön. Lisäksi online-palveluun kehitettiin vertailutyökalu, joka tarjottiin vain rajatulle joukolle tutkimusryhmää sosiaalisen normin vaikuttavuuden arviointia varten.

Jukka Rouhiainen muistuttaa, että energiatehokkuuden parantaminen edellyttää energiayhtiöiltä lisääntyvää yhteistoimintaa asiakkaiden kanssa. – Tärkeänä osana energiatehokkuutta ovat kulutusjoustot, joita voidaan toteuttaa informaatio-ohjauksella sekä automaattisella tekoälyä hyödyntävällä laiteohjauksella.

Tutkimukseen osallistuneet kotitaloudet ovat suhtautuneet myönteisesti saamaansa informaatio-ohjaukseen. Jo ennen tutkimusta puolet online-palveluun rekisteröityneistä lisäsi vähintään jonkin verran palvelun käyttöä. Informaatio-ohjauksella myös saatiin uusia palvelun käyttäjiä. Vain viisi prosenttia loppukyselyyn vastanneista ilmoitti, ettei avaa uutiskirjeitä lainkaan ja uutiskirjeen avaajista 18 prosenttia ei reagoinut millään lailla annettuihin vinkkeihin.

– Tutkimustulokset kannustavat tehostamaan energianeuvontaamme ja energiatehokkuusviestintäämme. Tavoitteena on herättää kiinnostusta energiatehokkuuteen ja kasvattaa aktiivisten kulutusseuraajien määrää. Energiatehokkuusviestintää tulee olla kaikissa kanavissamme ja helposti asiakkaidemme ulottuvilla, Rouhiainen toteaa.

Haasteena passiiviset kuluttajat, miten kannustaa kulutusseurantaan ja toimenpiteisiin?

Informaatio-ohjauskokeilun perinteisestä energianeuvonnasta saatiin myönteisiä tuloksia ryhmässä, joka oli jo lähtötilanteessa kiinnostunut energia-asioista ja seurasi ainakin jossakin määrin sähkönkulutustaan energiayhtiön verkkopalvelussa. Tarjottuja energiansäästövinkkejä luettiin ja sovellettiin käytäntöön.

Haastavimmaksi ohjattavaksi osoittautui ryhmä, joka ei ollut ottanut online-palvelua aiemmin käyttöön. Kiinnostus kuukausittaisten uutiskirjeiden avaamiseen oli vähäisin, eikä informaatio-ohjauksella ollut vaikutusta.

Kulutusseurantapalvelujen käyttö on kaiken kaikkiaan Suomessa vielä vähäistä, vaikka energiayhtiöt tarjoavat maksuttoman online-palvelun kaikille kotitalousasiakkaille. Arviolta korkeintaan vain joka viides kotitalous on palvelun käyttäjä.

Kokeilussa passiivisia kotitalouksia kannustettiin kulutusseurantaan kertomalla hyödyistä ja antamalla kirjautumista helpottavia personoituja tietoja. Tämä kannatti, sillä 15 prosenttia myös aloitti palvelun käytön, kun vastaavan päätöksen verrokkiryhmässä teki vain noin kolme prosenttia.

Motivan asiantuntijan Päivi Suur-Uskin mukaan passiivisuus aiheuttaa riskin yksittäiselle kotitaloudelle, haasteen energianeuvonnalle ja hidasteita energiatehokkuus- ja ilmastotavoitteiden saavuttamiselle.

– Aivan ensimmäisenä energianeuvonnan ja energia-alan toimijoiden kannattaa yhdessä ponnistella sen eteen, että suomalaiset saadaan kiinnostumaan omasta energiankulutuksestaan. Energiansäästäminen ja energiatehokkuuden parantaminen eivät onnistu järkevästi, jos ei tiedä kuinka paljon, milloin ja mihin energiaa kuluu. Tietämättömyys voi johtaa myös harkitsemattomiin investointipäätöksiin, esimerkiksi väärin mitoitettuihin aurinkopaneeleihin, mikä ei ole kenenkään edun mukaista.

Pian kotitaloudet ovat uudenlaisen haasteen edessä, kun sääriippuvainen sähköntuotanto lisääntyy. Erityisesti sähkölämmittäjien toivotaan joustavan kulutusta tuotantotilanteen mukaan, ja nyt olisi hyvä hetki aloittaa muutokseen valmistautuminen. Ennemmin tai myöhemmin taajaan vaihteleva sähkön tuotantotilanne uudistaa hinnoittelumalleja ja heiluttelee nopeastikin sähkön kuluttajahintaa.

– Pientaloissa on jo valmiina ohjaavaa tekniikkaa, mutta onko se kunnossa ja käytössä? Kuluttajat tarvitsevat tietoja ja taitoja, jotta he voivat tarkoituksenmukaisesti käyttää kodin olosuhteita ja energiankulutusta säätelevää teknologiaa. Taloautomaatiojärjestelmät, uudet energiapalvelut ja etäohjaus yleistyvät pientaloissa hitaasti, joten energiatehokkuuden edistäminen ja kulutusjoustoon osallistuminen on vielä pitkään valveutuneiden asukkaiden käsissä, Suur-Uski arvioi.



Tutkimus tehtiin Porvoon Energian asiakkaille, satunnaiskokeilusta vastasi Oulun yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen BCDC Energia -hanke ja energianeuvonnasta Motiva Oy. Tutkimuksen rahoitti Energiavirasto.


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 22.4.2021