Tiedotteet ja uutiset 2021

20.12.2021 TEM: Rahoitushaku energiajärjestelmän ja teollisuuden vihreän siirtymän edistämiseksi on käynnistynyt

Suomen kestävän kasvun ohjelman energiainvestointitukien ensimmäinen haku on käynnissä 20.12.2021–4.3.2022. Rahoitusta on haettavissa energiainfrastruktuurihankkeisiin, uuteen energiateknologiaan, vähähiilisen vedyn tuotantoon ja varastointiin, hiilidioksidin talteenottoon ja käyttöön sekä teollisuuden prosessien sähköistämiseen ja vähähiilistämiseen.

16.12.2021 YM: Tarjolla miljoona euroa rakennetun ympäristön ilmastotyöhön

Ympäristöministeriö on avannut tänään rahoitushaun, jossa yritykset, kunnat, järjestöt ja muut toimijat voivat saada rahoitusta rakennetun ympäristön vähähiilisyyttä edistäville hankkeille. Rahoitusta on haettavana miljoona euroa, ja hakuaika päättyy 11.2.2022.

21.10.2021 TEM: Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027 -ohjelma edistää alueiden elinvoimaa, työllisyyttä ja hyvinvointia

Valtioneuvosto hyväksyi 21.10.2021 Uudistuva ja osaava Suomi 2021−2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman ja päätti sen toimittamisesta Euroopan komissiolle.

7.10.2021 Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä: Tietoa ja taitoa energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen rahoituksesta

Motiva käynnistää yhdessä ympäristöministeriön, Energiaviraston sekä Suomen Kuntaliiton, Kaupan liiton, Elinkeinoelämän Keskusliiton, RAKLIn ja Suomen Yrittäjien kanssa kolmivuotisen hankkeen, jossa on tavoitteena luoda kestävän rahoituksen tietohubi sekä kasvattaa rahoitukseen liittyvää osaamista ja tietämystä hankkeessa perustettavien pyöreiden pöytien avulla.

7.10.2021 SEI Forum 2: Energiatehokkuuden lisäämiseen ja korjausrakentamiseen tarvitaan investointeja, mutta myös tietoa ja osaamista niiden tekemiseen

Miten rahoittaa energiatehokkuusinvestointeja ja korjausrakentamista? Mietityttääkö, mitä kestävä rahoitus on? Miten työssä voitaisiin hyödyntää muun muassa käynnistyvän uuden EAKR -kauden rahoitusta? Mitä muun muassa EU:n kestävän rahoituksen taksonomia tai energiatehokkuusdirektiivi EED:n ja rakennusten energiatehokkuusdirektiivi EPBD:n uusinta tuovat tullessaan? Näihin kysymyksiin etsittiin vastauksia tänään järjestetyssä Sustainable Energy Investment Forum: Energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen rahoitus -verkkoseminaarissa.

24.9.2021 TEM: Suomen kestävän rahoituksen tiekartta tarjoaa suuntaviivoja kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi

YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttaminen tällä vuosikymmenellä edellyttää merkittäviä muutoksia siihen, miten julkinen ja yksityinen sektori kohdentavat investointejaan. Tämän vuosikymmenen aikana kaikki rahoitusratkaisut on kyettävä suuntaamaan nykyistä kestävämmin, ja tähän Suomen 24.9.2021 julkaistu kestävän rahoituksen tiekartta tarjoaa suuntaviivoja.

23.8.2021 YM ja BF: Yrityksille ja tutkimukseen tarjolla 40 miljoonaa euroa rakennetun ympäristön vähähiilisten ratkaisujen kehittämiseen – ensimmäinen rahoitushaku käynnissä

Ympäristöministeriö ja Business Finland ovat käynnistäneet Vähähiilisen rakennetun ympäristön ohjelman, jonka kautta tuetaan vuosina 2021–2023 yhteensä 40 miljoonalla eurolla suomalaisia yrityksiä ja tutkimusorganisaatioita rakennetun ympäristön vähähiilisyyden edistämisessä.

29.4.2021 TEM: Valtioneuvosto päätti REACT-EU -rahoituksen alueellisesta jaosta – rahoituksen myöntäminen alueilla voi alkaa

Valtioneuvosto päätti 29.4. REACT-EU -rahoituksen alueellisesta jaosta. Varoja myönnettiin lähes 255,4 miljoonaa euroa käytettäväksi käynnissä olevaan, Kestävää kasvua ja työtä 2014−2020, Suomen rakennerahasto-ohjelmaan. REACT-EU -toimenpiteillä tuetaan alueiden elpymistä koronapandemiasta.

Sivua päivitetty viimeksi 25.1.2024