Muut tiedotteet 2021

29.4.2021 14.00

TEM: Valtioneuvosto päätti REACT-EU -rahoituksen alueellisesta jaosta – rahoituksen myöntäminen alueilla voi alkaa

Valtioneuvosto päätti 29.4. REACT-EU -rahoituksen alueellisesta jaosta. Varoja myönnettiin lähes 255,4 miljoonaa euroa käytettäväksi käynnissä olevaan, Kestävää kasvua ja työtä 2014−2020, Suomen rakennerahasto-ohjelmaan. REACT-EU -toimenpiteillä tuetaan alueiden elpymistä koronapandemiasta.

Rahoitusta saavat kaikki Suomen alueet. Alueille jaetut varat sisältävät sekä EU:lta tulevan rahoituksen että valtion vastinrahoituksen.

Euroopan komission maakohtaisten suositusten mukaisesti rahoituksella tuetaan pk-yrityksiä, tutkimus- ja kehitystoimintaa, digitaalista osaamista sekä yritysten ja niiden henkilöstön muutoskyvykkyyden kehittämistä.

Eduskunta hyväksyi 24.3. REACT-EU -rahoituksen sisältävän vuoden 2021 ensimmäisen lisätalousarvion. Valtioneuvoston aluejakopäätöksen jälkeen välittävät toimielimet eli ELY-keskukset ja maakuntien liitot voivat aloittaa rahoituspäätösten teon. Rahoitus tulee käyttää muun ohjelmakauden 2014–2020 rahoituksen tavoin vuoden 2023 loppuun mennessä.

Rahoitusta voi hakea ELY-keskuksilta ja maakuntien liitoilta

Yritykset voivat hakea REACT-EU:hun liittyvää yrityksen kehittämisavustusta ELY-keskuksista. Tarkemmat tiedot löytyvät ELY-keskusten verkkosivuilta: Lisärahoitusta haettavissa yritystukiin osana REACT-EU -toimenpiteitä

Myös muut toimijat, kuten elinkeinojen kehittämisorganisaatiot, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot, järjestöt, kunnat ja muut julkisyhteisöt, voivat hakea REACT-EU -rahoitusta. Rahoitusta myöntävät sekä maakuntien liitot että ELY-keskukset alueellisesti. Tietoa löytyy kootusti Rakennerahastot.fi-sivustolta: Valtakunnalliset hankehaut.

REACT-EU -rahoituksen hakemisessa, myöntämisessä, maksamisessa, seurannassa ja jatkotoimenpiteissä noudatetaan nykyisestä rakennerahasto-ohjelmasta tuttuja menettelyjä ja voimassaolevaa lainsäädäntöä.

Taulukko. REACT-EU -rahoituksen kohdentuminen maakunnittain Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) välillä (pl. tekninen tuki).

Lisätiedot:
TEM
neuvotteleva virkamies Tapani Kojonsaari

TEM
erityisasiantuntija Kaisa Saarinen

Valtioneuvoston päätös: https://tem.fi/paatokset
Tiedote 25.2.2021: REACT-EU -välineestä tukea koronapandemiasta kärsineille alueille
Hankehaut kootusti Rakennerahastot.fi-verkkosivulla: Valtakunnalliset hankehaut
Yrityksen kehittämisavustusta koskeva REACT-EU:n haku ELY-keskusten sivuilla: Lisärahoitusta haettavissa yritystukiin osana REACT-EU -toimenpiteitä
REACT-EU -asetus
Lisätietoa EU:n elpymisvälineen rahoituksesta ja ohjelmista valtiovarainministeriön verkkosivuilla: Muut ohjelmat – EU:n elpymisväline

Sivua päivitetty viimeksi 4.5.2023