Tiedotteet 2021

7.10.2021 15.00

Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä: Tietoa ja taitoa energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen rahoituksesta

Motiva käynnistää yhdessä ympäristöministeriön, Energiaviraston sekä Suomen Kuntaliiton, Kaupan liiton, Elinkeinoelämän Keskusliiton, RAKLIn ja Suomen Yrittäjien kanssa kolmivuotisen hankkeen, jossa on tavoitteena luoda kestävän rahoituksen tietohubi sekä kasvattaa rahoitukseen liittyvää osaamista ja tietämystä hankkeessa perustettavien pyöreiden pöytien avulla.

”Näemme Motivassa kestävään rahoitukseen liittyvän tiedontarpeen suurena, ja olemme iloisia, että olemme viime ja tänä vuonna järjestetyn Sustainable Energy Investment Forumin kautta saaneet koottua toimijat yhteen. Foorumeissa käynnistetty työ jatkuu ja syvenee nyt alkavassa Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä -hankkeessa”, toteaa johtaja Päivi Laitila Motiva Oy:stä.

Tietohubi kestävästä rahoituksesta

Hankkeessa tullaan kokoamaan kestävän rahoituksen tietohubi, josta niin yritykset kuin kunnat voivat löytää tietoa heille sopivista rahoitus- ja tukimuodoista. Tietohubi kehitetään yhteistyössä toimijoiden kanssa, jotta palvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin ja tukee heidän työtään energiatehokkuuden ja muun muassa korjausrakentamisen hankkeiden toteuttamisessa. Tietohubin toteutus on yksi Suomen pitkän aikavälin korjausrakentamisen strategian keväällä julkaistun tiekartan toimenpide.

Tiedonvaihtoa pyöreissä pöydissä

Kestävän rahoituksen pyöreät pöydät kokoavat eri alojen toimijat yhteen keskustelemaan, jakamaan tietoa ja kokemuksia sekä kehittämään kestävää rahoitusta. Esimerkkien ja kokemusten kautta tieto hyvistä käytännöistä, menetelmistä ja muun muassa rahoitusmahdollisuuksista saadaan levitettyä sektorirajojen ulkopuolelle. Pyöreä pöytä -keskusteluja järjestetään hankkeen aikana muutaman kerran vuodessa keskittyen eri teemoihin. Tilaisuudet organisoi Motiva yhdessä hankkeen partnereiden kanssa.

Yhteistyötä yli sektorirajojen

Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä -hanke toteutetaan laajassa yhteistyössä, joka ylittää sektorirajat: mukana on kunta- ja kiinteistöalojen lisäksi vahvasti kaupan alan ja elinkeinoelämän sekä yrittäjätoiminnan edustusta. Partnerit näkevät työn tärkeänä; erityisen tärkeää on heidän mielestään ajantasaisen rahoitus- ja tukitiedon kokoaminen sekä rajat ylittävät tiedon- ja kokemusten vaihto.

“Kiihtyvä muutosvauhti kohti vähähiilisyyttä vaatii rahoituksen valjastamisen ilmastotavoitteiden saavuttamiseen. Investointeja suunnittelevien täytyy saada kootusti tietoa juuri heille sopivista vaihtoehdoista. Laajalla yhteistyöllä voimme vastata tähän tarpeeseen, kestävän rahoituksen tietohubilla”, toteaa hankkeen vetäjä Anna Sahiluoma, Motiva Oy:sta.

"Hanke on tärkeä osa Suomen Pitkän aikavälin korjausrakentamisen strategian 2020-2050 toimeenpanoa, jonka tavoitteiden toteutumisessa energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen investoinneilla on merkittävä rooli, korostaa rakennusneuvos Jyrki Kauppinen ympäristöministeriöstä. Tietohubissa tullaan työstämään energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen rahoitukseen liittyviä haasteita sekä kehittämään ratkaisuja yhdessä alan toimijoiden kanssa.

“Energiatehokkuussopimukset ovat keskeinen keino vastata energiatehokkuusdirektiivin vaatimuksiin, jatkossa rahoitukseen ja investointeihin liittyvän tiedon jakaminen loppukäyttäjäryhmille korostuu entisestään. Pyöreä pöytä muodostaa hyvän yhteistyöverkoston energiatehokkuussopimuksiin solmineille yrityksille ja kunnille”, muistuttaa yli-insinööri Tiina Sekki Energiavirastosta.

Suomen Kuntaliiton energia-asiantuntijan Vesa Peltolan mukaan kestävän rahoituksen kenttä on varsin sirpaleinen ja rahoituksen hakemista pidetään työläänä etenkin pienissä ja keskisuurissa kunnissa, joissa resurssit ovat niukat. “Hankkeen avulla uskomme helpottavamme rahoituksen löytämistä ja löytymistä kuntien kestäville hankkeille”, toteaa Peltola.

”Kunnianhimoisten ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää merkittävää määrää uusia investointeja. Kaikelle lisäavulle rahoituksen hakemiseen on kaupan yrityksissä suuri tarve. Hienoa että laaja yhteishanke toteutuu – olemme siinä erittäin mielellämme mukana. Yhteistyössä on voimaa!”, sanoo johtava asiantuntija Marja Ola Kaupan liitosta.

Kestävän rahoituksen tietohubi ja pyöreä pöytä -hanke käynnistyy lokakuussa ja jatkuu vuoden 2024 loppupuolelle. Hankkeen päärahoittajat ovat ympäristöministeriö ja Energiavirasto, sekä Suomen Kuntaliitto ja Kaupan liitto. Mukana ovat myös Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, RAKLI ry sekä Suomen Yrittäjät ry.

Hanke lanseerattiin 7.10. järjestetyssä energiatehokkuuden ja korjausrakentamisen rahoitusta käsitelleessä Sustainable Energy Investment Forumissa, jonka järjesti Euroopan komissio yhdessä Motiva Oy:n kanssa, tilaisuutta tukivat myös ympäristöministeriö, Energiavirasto ja Finanssiala ry.

asiantuntija Anna Sahiluoma
anna.sahiluoma@motiva.fi