Autojen pakokaasupäästöt
Polttoaineen palaminen synnyttää autojen pakokaasupäästöt. Ihanteellinen bensiiniä ja dieselöljyä käyttävä moottori tuottaisi pakokaasuina vain hiilidioksidia ja vesihöyryä. Moottorit kuitenkin tuottavat myös osittain palaneita tai palamattomia polttoaineosia ja palamisen sivutuotteita, joista kaikki ovat ainakin jossain määrin terveydelle haitallisia.Hiilimonoksidi ja hiilidioksidi
Hiilivetyä sisältävän polttoaineen palaessa syntyy ensin hiilimonoksidia eli häkää (CO). Kun häkä reagoi hapen kanssa, syntyy hiilidioksidia (CO2). Pakokaasut saattavat sisältää ajoittain paljonkin häkää.Hiilivedyt
Osa polttoaineesta kulkeutuu palamattomana moottorin läpi. Tästä aiheutuu hiilivetypäästöjä (HC). Pakokaasut sisältävät pääasiassa samoja hiilivetyjä kuin polttoaine. Polttoaineen hiilivetyketjut kuitenkin usein katkeavat (krakkautuvat) ja yhdistyvät (polymeroituvat), joten pakokaasuissa on myös muita kuin polttoaineen sisältämiä hiilivety-yhdisteitä.Hiukkaset
Suurin osa pakokaasupäästöistä on kaasumaisia, mutta dieselmoottorin ja suoraruiskutteisen bensiinimoottorin pakokaasut sisältävät myös kiinteitä ainesosasia. Hiukkasia syntyy, kun polttoainepisara palaa epätäydellisesti ja jättää jäljelle nokiytimen. Sen pinnalle tiivistyy hiilivety-yhdisteitä. Erityisesti pienhiukkaset vaikuttavat ihmisten terveyteen ja viihtyvyyteen. Pienhiukkasissa on kaksi pääkategoriaa: PM10 (halkaisijaltaan alle 10 µm) ja PM2.5 (halkaisijaltaan alle 1.5 µm).Lisäksi dieselpolttoaineessa epäpuhtautena olevasta rikistä syntyy rikkidioksidia (SO2). Se yhtyy helposti pakokaasujen vesihöyryyn ja muodostaa sulfaatteja, jotka tarttuvat hiukkasten pinnoille.