Siirry sisältöön

Liikenne

  • Vuonna 2023 liikenteen energian loppukulutus Suomessa oli noin 45 TWh eli noin 16 % Suomen energian loppukäytöstä. 
  • Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen energian loppukulutuksesta oli 92 % vuonna 2023. Henkilöautojen osuus tieliikenteen polttoaineiden kulutuksesta oli noin 51 %, raskaiden tiekuljetusten osuus 35 % ja pakettiautojen osuus 8 %. 
  • Kotimaanliikenteen energiankulutus oli 4 % pienempi vuonna 2023 kuin vuonna 2000. Tilastotiedoissa on aikasarjakatkoksia, mutta ne viittaavat siihen, että henkilö- ja linja-autojen henkilöliikennesuorite kasvoi 8 % ajanjaksolla 2000–2023. Jaksolla 2000–2019 kasvu oli 18 %, mutta covid19-pademia pienensi sen jälkeen suoritteita. Tavaraliikenteen kuljetussuorite kotimaanliikenteessä väheni 11 % jaksolla 2000–2023.  

Kuva 1. Tieliikenteen kulutuksen jakauma 2023.
Huom! kuva aukeaa isommaksi hiirellä klikkaamalla.

Seuraavassa kuvassa on esitetty liikennesektorin energian loppukulutus vuosina 2000 ja 2022 sekä analysoitu kulutusmuutoksiin vaikuttavia tekijöitä (ns. dekomponointitarkastelu).

  • Liikenteen energian loppukulutus laski tarkastelujaksolla 1,1 TWh.  
  • Liikenteen aktiviteettitaso eli henkilö- ja tavaraliikenteen suoritteissa olisivat lisänneet energiankulutusta 4,2 TWh, jos muita muutoksia ei olisi tapahtunut. 
  • Energiansäästö pääasiassa kaluston tehostumisen myötä oli 8,0 TWh. 
  • Kulkutapamuutokset kasvattivat kulutusta 2,3 TWh.
  • Muut tekijät, kuten käyttäytymismuutos tai tavaraliikenteen käyttöasteen heikentyminen, kasvattivat kulutusta 0,4 TWh.

Kuva 2. Liikenteen energiankulutuksen muutoksen dekomponointi 2000–2022.
Lähde: Odyssee-tietokanta
Huom! kuva aukeaa isommaksi hiirellä klikkaamalla.


Sivua päivitetty viimeksi 15.4.2025