Liikenne
- Vuonna 2022 liikenteen energiankulutus Suomessa oli noin 46 TWh eli noin 16 % Suomen energian loppukäytöstä.
- Tieliikenteen osuus kotimaan liikenteen kokonaisenergiankulutuksesta oli selkeästi suurin (92 % vuonna 2022). Henkilöautojen osuus tieliikenteen polttoaineiden kulutuksesta oli noin 50 %, raskaiden tiekuljetusten osuus 36 % ja pakettiautojen osuus 8 %.
- Kotimaanliikenteen energiankulutus oli 2 % pienempi vuonna 2022 kuin vuonna 2000. Tilastotiedoissa on aikasarjakatkoksia, mutta ne viittaavat siihen, että ajoneuvojen henkilöliikennesuorite kasvoi 6 % ajanjaksolla 2000–2022. Jaksolla 2000–2019 kasvu oli 18 %, mutta covid19-pandemia pienensi sen jälkeen suoritteita. Tavaraliikenteen kuljetussuorite kotimaanliikenteessä väheni 2,0 % jaksolla 2000–2022.

Kuva 1. Tieliikenteen kulutuksen jakauma 2022.
Huom! kuva aukeaa isommaksi hiirellä klikkaamalla.
Seuraavassa kuvassa on esitetty liikennesektorin energiankulutus vuosina 2000 ja 2021 sekä analysoitu kulutusmuutoksiin vaikuttavia tekijöitä (ns. dekomponointitarkastelu).
- Liikenteen energiankulutus nousi tarkastelujaksolla 1,2 TWh.
- Liikenteen aktiviteettitaso eli henkilö- ja tavaraliikenteen suoritteissa olisivat lisänneet energiankulutusta 4,6 TWh, jos muita muutoksia ei olisi tapahtunut.
- Energiansäästö pääasiassa kaluston tehostumisen myötä oli 7,2 TWh.
- Kulkutapamuutokset kasvattivat kulutusta 1,5 TWh.
- Muut tekijät, kuten käyttäytymismuutos tai tavaraliikenteen käyttöasteen heikentyminen, kasvattivat kulutusta 2,3 TWh.

Kuva 2. Liikenteen energiankulutuksen muutoksen dekomponointi 2000–2021.
Lähde: Odyssee-tietokanta
Huom! kuva aukeaa isommaksi hiirellä klikkaamalla.