Siirry sisältöön

20 hakutulosta

Raaka-aineina käytetään maissia, soijaa, pellavaa, rapsia, sokeriruokoa ja öljypalmua sekä erilaisia sivutuotteita, kuten lantaa tai jätettä. Energiapuu: Tarkoittaa latvusmassaa, harvennusenergiapuuta, tyveyksiä/lumppeja ja kantopuuta sekä edellä mainituista tehtyä haketta ja mursketta. Energiapuu käytetään energiantuotantoon.
UPM-Kymmenen paperitehtailla syntyy runsaasti orgaanista jätettä, joka menee polttoon varmaan jatkossakin, sillä hyöty, joka saavutetaan prosessissa polttamalla orgaanista jätettä, on suurempi kuin rahallinen korvaus, jonka jätteestä voisi saada. 25 Kaipolan tehtaalla syntyy märkää orgaanista jätettä 100 000 tonnia vuodessa, joka vastaa 50 000 tonnia kuivaa orgaanista jätettä.
. – Toiveeni on, että vuonna 2035 päivittäistavarakauppa tuottaa vain hyödykkeitä ja palveluita, mutta ei enää lainkaan jätettä. Tosin, tuo ajankohta on pitkällä. Muutos voi tapahtua paljon nopeamminkin, Jäske arvioi. – Jakamispalvelut kehittyvät varmasti voimakkaasti tulevaisuudessa.
Kunnan jäteoppaan mukaan alueella uudelleen käyttöön tai kierrätykseen soveltumaton jäte hyödynnetään energiantuotannossa. Aivan kaikkea jätettä ei pystytä hyödyntämään. Esim kivipohjainen jäte loppusijoitetaan kaatopaikalle.
Käytetyistä värikaseteista syntyy laitteen käytön aikana jätettä. Värikasetit sisältävät myös esimerkiksi haitallisia aineita, jotka lisäävät jätteenkäsittelyn ympäristö- ja terveysriskejä. Jos käytätte kierrätettyjä/kierätettäviä värikasetteja: muista myös kasettien palautus- ja kierrätysjärjestelmä joko erikseen hankittavana palveluna tai osana leasingsopimusta jos saatavilla.
. • Puhdistusainetuotteiden ja raaka-aineiden käyttö, puhdistusaineiden ja kertakäyttöisten siivoustarvikkeiden valmistus ja käyttöiän päättyminen • Energian- ja vedenkulutus puhdistusaineiden ja siivouskoneiden käyttövaiheessa • Puhdistusaineiden käyttöön liittyvät jätevesipäästöt • Jätteen syntyminen (kiinteä ja nestemäinen jäte) Vaikutuksia ei ole välttämättä esitetty tärkeysjärjestyksessä
Jätelain uudistuksen tarkoituksena oli ajanmukaistaa lainsäädäntö vastaamaan nykyisiä jäte- ja ympäristöpolitiikan painotuksia sekä vuonna 2008 annetun EU:n jätedirektiivin (2008/98/ EY) vaatimuksia.
Vastaavasti kohteet, joissa kunnalla ei ole suoraa päätäntävaltaa ja selkeää vaikuttamismahdollisuutta, tai jotka nähdään nykytilanteessa selkeästi taloudellisesti kannattamattomiksi tai muuten huonosti toteutettaviksi, jätetään vähemmälle huomiolle. Kaikki ilmoitetut hinnat ovat arvonlisäverottomia (alv. 0 %), ellei muuta ole erikseen mainittu.
Minimalistinen suunnittelu, kaikki tarpeeton ja riskialtis jätetään pois 11. Mekaaniset suojaukset, esim. kaapelikanavat 12. Muut toimenpiteet Johtopäätökset: • Valitettavasti suurin riskitekijä on ”inhimillinen virhe”.
Myös osa viljelyn sivuotteista jätetään/ajetaan takaisin peltoon. Jätevesilietteet ja biojätteet sen sijaan tulee käsitellä jollain tapaa. Myös biokaasun tuotantoon valittu tekniikka ja biokaasulaitoksen lopputuote vaikuttavat lopulta jakeista saatavaan energiamäärään.