Siirry sisältöön

46 hakutulosta

. — Maailma sähköistyy Energiatehokkuuden merkitys korostuu Sähkömoottorit kuluttavat yli 45% maailman kaikesta sähköstä 2040 mennessä sähkömoottorien määrä kaksinkertaistuu Käyttöönottamalla korkean hyötysuhteen moottoriteknologiat, maailmanlaajuista sähkönkulutusta voidaan vähentää jopa 10% 30-60% Energiansäästöpotentiaali jopa 60% taajuusmuuttajaohjauksella — Käytön hyötysuhde vaikutus
Vähintään1 XX % tarjottavissa kuljetuksissa käytettävästä energiasta on uusiutuvaa energiaa, liikennebiokaasua tai sähköä.
Al., Low-cost renewable electricity as the key driver of the global energy transition towards sustainability, Energy, Volume 227, 2021, 120467, ISSN 0360-5442, https://doi.org/10.1016/j.energy.2021.120467. 13 Puhdas sähkö on tulevaisuudessa edullisinta energiaa. Sähköpolttoaineet maksavat sitä enemmän mitä pidempiä niiden jalostusketjut ovat.
Todellisuudessa talvella lämmittämiseen kuluu siis enemmän sähköä päivässä ja kesällä vähemmän. Tämä laskenta antaa vain vuosikeskiarvon. b. Lisätietoa ja vinkkejä sähkönkäytön tehostamiseen kotona.
Ohjelmistohankinnat – ei suurta ympäristökuormaa, mutta voivat vähentää esimerkiksi liikkumistarvetta tai fyysistä hoitotarvetta) 30. toukokuu 2023 KEINO-Osaamiskeskus KEINO-osaamiskeskus • Sähkön ja lämmön hankinta • Rakentaminen • Asumispalvelut • Henkilö- ja tavarakuljetuspalvelut • Henkilöautot • Laitehankinnat • Ruokapalvelut Kemikaalien ja haitallisten aineiden vähentäminen •
Vertailukriteerejä käytettäessä lisäpisteitä saa, jos ajoneuvossa voidaan käyttää uusia käyttövoimia (korkeaseosetanoli, biokaasu, uusiutuva diesel, sähkö). Henkilö- ja pakettiautohankinnat päivitetty 8/2019, versio 2.2 11 3.
Tähän tarkoitukseen lämpöpumput ovat potentiaalinen ja kilpailukykyinen vaihtoehto, koska lämmön hinta on tällä hetkellä suhteessa kalliimpaa kuin sähkö. Teollisuudessa lämpöpumput otettiin käyttöön 1970- ja 1980-luvuilla, lähinnä öljyn hinnannousun seurauksena.
Lisäksi markkinavuoropuhelulla on syytä selvittää, onko uusilla käyttövoimilla suoritettavalle kuljetuspalvelulle kysyntää kokonaisuudessaan riittävästi, jotta yritys uskaltaa hankkia esimerkiksi sähkö- tai kaasuauton.
Elvari-ohjelmassa ovat olleet mukana Motiva Oy, Energiapolar Oy, Energiateollisuus ry, Fortum, Helsingin Energia, JE-Siirto Oy, Järvi-Suomen Energia Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, NIBE-Haato Oy, PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy, Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Vattenfall Verkko Oy ja Voimatori Oy.
Laskelmissa on käytetty kustannuslajikkeiden hintatietoina biopolttoaineelle 20 €/MWh, kivihiilelle ja turpeelle 15 €/MWh, sähkölle 80 €/MWh sekä päästöoikeudelle 12 €/t hintatasoa. Päästöoikeuden todellinen vallitseva hintataso on alhaisempi, mutta laskelmissa on oletettu siinä olevan hintapaineita.