Siirry sisältöön

34 hakutulosta

Jätteestä voidaan lisäksi valmistaa biokaasua, jota voidaan hyödyntää myös energiantuotannossa. Toisaalta, jätteen jalostuksessa polttoaineeksi tai biokaasuksi syntyy myös huomattavia määriä jätettä /rejektiä, jota ei pysytä hyödyntämään.
(kts. malliraportin sisällysluettelo) Mitkä osa-alueet ovat tärkeimmät ja kiinnostavimmat: Puupolttoaineet Tuulinenergia Muu, mikä____________________________________ Jätepolttoaineet Vesivoima Muu, mikä____________________________________ Biokaasu Aurinkoenergia Muu, mikä____________________________________ Onko tarkastelu yhtä yksityiskohtaista joka osa-alueella?
Kuntakoko alle 6000 Ladattava Täyssähköau- Kaasuauto Kaasuauto Uusiutuva Flexfuel hybridi to (maakaasu) (biokaasu) diesel 0 3 0 1 3 1 2 2 0 0 3 0 2 3 1 2 3 0 1 4 1 1 2 1 4 18 11 14 10 5 asukasta (n=14) 6001-12 000 asukasta (n=12) 12 001-25 000 asukasta (n=13) 25 001-50 000 asukasta (n=11) yli 50 000 asukasta (n=21) 5.2 Uusien käyttövoimaratkaisujen edistämisen esteet Uusien käyttövoimien
Uusiutuvaa liikenteen energiaa on • uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö • uusiutuva diesel (ei perinteinen biodiesel eli FAME, joka käy dieselautoihin yleensä enintään 7 % seoksena)) • etanolidiesel (ED95) • korkeaseosetanoli (E85) • liikennebiokaasu (vähintään 50 % biokaasua). 2.
Fossiilisia polttoaineita on mahdollista korvata puupohjaisten polttoaineiden ja sähköistämisratkaisujen lisäksi esimerkiksi orgaanisesta aineksesta valmistetulla biokaasulla tai synteettisillä polttoaineilla. Synteettiset polttoaineet on valmistettu keinotekoisesti esimerkiksi vedystä ja hiilidioksidista.
Vertailukriteerejä käytettäessä lisäpisteitä saa, jos ajoneuvossa voidaan käyttää uusia käyttövoimia (korkeaseosetanoli, biokaasu, uusiutuva diesel, sähkö). Henkilö- ja pakettiautohankinnat päivitetty 8/2019, versio 2.2 11 3.
Lisäksi lämpövarastot ja biokaasun käyttö voisivat olla Jyväskylään sopivia ratkaisuita. Mustankorkean voimalaitoksessa tuotetaan jo nyt kaukolämpöä biokaasulla. Alvan tavoitteena on vähentää polttamiseen perustuvien energiantuotantomuotojen käyttöä.” ”Seinäjoella useita eri vaihtoehtoja Seinäjoen Energiaa korvaa kaksi vanhaa turvetta käyttävää laitosta.
Vuoden 2014 aikana kilpailutuksessa hyväksyttyjä toimenpiteitä olivat esimerkiksi ns. kaksinkertaisesti laskettavat jäteperäiset polttoaineet, joita olivat jäteraaka-aineperäinen NexBTL-biodiesel sekä Suomenojan jätevesistä tuotettu biokaasu.
Uusiutuvan polttoaineen (korkeaseosetanoli, biokaasu, uusiutuva diesel tms.) tarjontaa on hyvä hyödyntää, jos se on mahdollista. Tietoa eri autotyypeistä ja tieliikenteen energialähteistä löytyy esimerkiksi täältä. Kuljetustarvetta määriteltäessä kannattaa lisäksi selvittää mahdollisuus yhdistellä erilaisia kuljetuksia.
Biokaasun osuus kaasusta oli 0,4 % vuonna 2020. Kokonais-PEF-kertoimessa sitä käsitellään samoin kuin fossiilista maakaasua.