Siirry sisältöön

27 hakutulosta

ELSTOR TEKNOLOGIA Ratkaisussamme sähkö varastoidaan lämpöenergiaksi, joka puretaan haluttuna ajankohtana höyrynä tai lämpönä Ominaisuudet • Hallittu lataus ja purku • Tehokas varastointi pienillä lämpöhäviöillä • Modulaarinen ja siirrettävä • Sisältää tunnettuja tekniikoita ja materiaaleja • Laite kompensoi hiilijalanjälkensä takaisin alle vuodessa Teknologia Purku Höyrynä tai lämpönä
VA S T U U L L I S U U S Koko hankkeen hiilijalanjälkeä on arvioitu Helsingin kaupungin HAVA-työkalulla (Helsingin asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä).
Ympäristömerkintä Suomi Oy:n hiilijalanjälki 2019 Ympäristömerkintä Suomi Oy:n hiilijalanjälki vuosittain vuosina 2019–2023 70 000 2019: 2020: 2021: 2022: 2023: 60 000 95 26 20 35 29 413 556 419 972 995 kg kg kg kg kg CO2ekv. CO2ekv. CO2ekv. CO2ekv. CO2ekv. - Per Per Per Per Per henkilö: henkilö: henkilö: henkilö: henkilö: 5 1 1 1 1 613 562 134 713 428 kg kg kg kg kg CO2ekv.
käyttöä myös jatkossa • Vaikka puhutaankin rakennusten energiatehokkuudesta yhteys ”älyverkkotiekarttaan” ja energiamarkkinoiden murrokseen ilmeinen Kommentteja – koko kannan korjausstrategia Asunnot: • Tehokkaimmat keinot oikeita: Energiatehokkuustuet, täydennysrakentaminen ja purkava lisärakentaminen • Ihmisten aktivointi aivan oleellista ei nyt näy tarpeeksi → energiankulutus ja hiilijalanjälki
Sekä hiilijalanjälki että energiatehokkuus kannattaa huomioida koko elinkaaren ajalta. • Huomioi hankesuunnittelussa myös muut kiinteistöön tehtävä korjaukset. Avaa keskustelu toteuttajien kanssa: markkinavuoropuhelu, tietopyynnöt ja toimittajan kilpailutus • Toimittajan sitouttaminen riittävän ajoissa vähentää riskiä suunnitelmien muutoksille.
Jos siirtokohteena on kokonainen rakennus, ei sen osien valmistukselle asetusluonnoksen mukaisesti lasketa hiilijalanjälkeä. Ajatuksena on, että rakennuksen osien valmistuksen hiilijalanjälki kohdistuu sen ensimmäiselle käytölle.
Mikäli Bolidenin tehdasrakennuksilla olisi oma alueverkko, voitaisiin hukkalämpöjä hyödyntää sen lämmitykseen. 10 Rudus Tuusula / Vanttila 11 Rudus Oy, Yhteishankkeeseen osallistuminen • Ympäristövastuuohjelmallamme on neljä painopistettä: • Hiilijalanjälki • Hiilikädenjälki • Kiertotalous • Luonnon monimuotoisuus • Ruduksen tavoite on puolittaa hiilijalanjälki koko arvoketjun osalta
Tuomas Malinen Mallielementin LVI-suunnittelu: Taitoplan Oy, Iikka Talvisara Mallielementin sähkösuunnittelu: Insinööritoimisto Varpiola Oy, Sami Itkonen Mallielementin palokonsultointi: Palotekninen Insinööritoimisto Markku Kauriala Oy, Hannu Nyyssölä VA S T U U L L I S U U S Parhaillaan selvitetään jatkorahoitusta mallielementin tutkimuksiin, joita ovat mm. käytettyjen materiaalien hiilijalanjälki
Kertakäyttöisiä maljoja oli käytetty paljon sellaisiin toissijaisiin tarkoituksiin, joihin teräsmaljoja ei enää Kaarimaljojen käytön ympäristövaikutukset laskettiin käyttämällä mittarina elinkaaren aikaista hiilijalanjälkeä ja MIPSiä.
VA S T U U L L I S U U S Koko hankkeen hiilijalanjälkeä on arvioitu Helsingin kaupungin HAVA-työkalulla (Helsingin asemakaavojen vähähiilisyyden arviointimenetelmä).