Artikkelit 2021
Sähköautojen latauspisteet kerralla koko kortteliin
Taloyhtiöt voivat valmistautua yhdessä sähköautoiluun. Etelä-Savon energianeuvoja Jukka Sairanen vinkkaa, että latauspisteiden suunnittelu- ja urakointityöt tulevat usein edullisemmaksi, kun ne tilataan kerralla koko kortteliin.
Ruuhka-Suomessa täyssähkö- ja hybridiautojen yleistyminen näkyy jo katukuvassa. Liikenne sähköistyy myös maakunnissa, mutta toki hitaammin.Etelä-Savon energianeuvoja Jukka Sairasen mielestä suunta on selvä. ”Sähköautot tulevat väistämättä. Taloyhtiöissäkin on nyt hyvä aika aloittaa keskustelu sähköautojen latauspisteistä.”
”Aivan ensiksi taloyhtiöissä kannattaa selvittää, mitä eri vaihtoehtoja latauspisteiden toteuttamiseksi kiinteistössä on, ja mitä niiden rakentaminen maksaa. Suunnitelma itsessään ei tietenkään velvoita vielä mihinkään. Se antaa kuitenkin hyvän pohjan asian käsittelyyn ja päätösten tekemiseen.”
Suunnitelman – parkkialueiden energiakartoituksen – voi tilata esimerkiksi asiaan erikoistuneelta suunnittelutoimistolta. Kartoituksia myydään myös esimerkiksi latauskartoituksen tai alkukartoituksen nimellä, ja niitä tekevät myös monet sähköurakoitsijat ja jotkin energiayhtiöt.
Taloyhtiöfoorumin avulla myös muut mukaan
Sairanen muistuttaa, että toisiaan lähellä sijaitsevat taloyhtiöt voivat edetä asiassa myös yhdessä. ”Kun parkkialueiden energiakartoituksen tilaa keskitetysti isommalle alueelle, niin se tulee todennäköisesti edullisemmaksi.””Sähköautot tulevat väistämättä. Taloyhtiöissäkin on nyt hyvä aika aloittaa keskustelu sähköautojen latauspisteistä.” |
Taloyhtiöfoorumissa jaetaan tietoa ja kokemuksia esimerkiksi energiatehokkaasta asumisesta, uusiutuvasta energiasta tai muista asumiseen liittyvistä kysymyksistä. ”Alueelliset energianeuvojat auttavat taloyhtiöitä alkuun foorumitoiminnassa”, Sairanen kertoo.
Urakalle useampi maksaja
Useamman taloyhtiön yhteistyö saattaa kannattaa myös silloin, kun suunnitelmista ryhdytään tekemään totta. ”Taloyhtiöiden on järkevää selvittää, voisivatko ne laatia yhdessä tarjouspyyntöjä tai jakaa jollakin muulla tavalla kustannuksia tai ainakin hallinnollista työtä. Tämä on fiksua esimerkiksi silloin, jos energiakatselmuksessa selviää, että kortteliin on vedettävä pääkaapelilta uusi syöttökaapeli, joka vaatii kaivuu- ja asfaltointitöitä.”Se miten latauspisteet on kulloinkin käytännössä mahdollista tai järkevää rakentaa, riippuu siis aina kohteesta ja sen tarpeista. ”Jos taloyhtiöön tulee vain muutama latauspiste, nämä voidaan usein toteuttaa varsin keveästi, muuttamalla lämmitystolppia lataustolpiksi. Toisinaan tarvitaan kuitenkin uusia kaapeleita tai talon sähkökeskuksen koon kasvattamista.”
Vaikka alkuun tehtäisiin vain muutama latauspiste, kannattaa taloyhtiön ehdottomasti suunnitella asiaa myös pidemmälle ja pohtia kustannuksia ja toteutusta, koska tulevaisuudessa latauspisteitä tullaan tarvitsemaan jopa jokaiselle pysäköintiruudulle. Etenkin isommissa taloyhtiöissä älykäs kuormanhallinta voi auttaa välttämään kalliita investointeja sähköpääkeskuksiin tai liittymäkoon muutoksiin. Kuormanhallinta säätää lataustehoa alapäin, mikäli autoja on yhtäaikaisessa latauksessa paljon. Tällöin mitoitusta ei tarvitse tehdä oletuksella, että kaikkia ladataan samaan aikaan täydellä teholla.
Sairanen huomauttaa, että apua voi olla myös erilaisista älykkäistä järjestelmistä, jotka lataavat sähköautoja silloin, kun se on järkevintä vaikkapa talon muun sähkökuorman tai pörssisähkön hinnanvaihtelujen kannalta.
Myös laki ohjaa taloyhtiöitä huomioimaan sähköautot silloin, kun rakennetaan uutta tai vanhoihin taloihin tehdään merkittäviä peruskorjauksia. Tässä yhteydessä taloyhtiöihin on rakennettava valmius sähköautojen latauspisteitä varten.
Tukea tarjolla
Sähköautojen latauspisteiden rakentamista varten on mahdollista saada tukea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAlta. Avustusprosentti on 35 prosenttia. Avustuslaskennassa huomioidaan kulut enintään 4 000 euroon asti per latausvalmius.ARAn uusien linjausten mukaisesti jatkossa jokaiselta avustettavalta hankkeelta vaaditaan kaapeloinnin osalta 11 kW:n kolmivaiheisen lataustehon käyttömahdollisuus kaikilla latauspaikoilla. Muu sähköjärjestelmä voidaan toteuttaa hakijan tarpeen mukaan. Tällä edistetään sekä järjestelmän parempaa kokonaispalvelutasoa että tulevaisuudessa sähkömarkkinoiden joustomekanismeihin osallistumista.
Lisäksi jatkossa avustuskelpoisia ovat vain 11 kW:n tehoa tukevat tyypin 2 koskettimella varustetut eli eurooppalaisen standardin mukaiset latauslaitteet.
Avustusmahdollisuus on luonnollisesti yksi asia, joka kannattaa mainita taloyhtiön hallituksen kokouksessa. ”Jäseniä on hyvä muistuttaa myös siitä, että latauspisteet nostavat aina kiinteistön ja osakkeen arvoa.”
Sähköauto ja aurinkopaneelit sopivat hyvin yhteen
Sairanen muistuttaa, että sähköautoja ostetaan monista syistä. ”Joitakin autoilijoita motivoivat ennen kaikkea ilmastosyyt. Suomen sähköntuotanto on vähäpäästöistä, joten myös sähköautoilun hiilijalanjälki on pieni.”Autoilijoita innostavat tietenkin myös sähköautojen alhaiset käyttökustannukset. Lopulliset kustannukset riippuvat kuitenkin autosta, ajokilometreistä, ajotavoista ja sähkön hinnasta.
Sairanen huomauttaa, että aurinkopaneelit ja sähköauto ovat aivan erityisen hyvä yhdistelmä: mikäli sähköä tulee kesällä yli oman tarpeen, voi sillä ladata sähköauton akkua.
”Siitäkin, minkälainen teho aurinkovoimalassa pitää olla ja miten lataus käytännössä järjestetään, voi kysyä vinkkejä asiantuntijoilta, myös energianeuvojilta ja Motivasta.”
Kirjoittaja: Matti Välimäki
Energiakatselmuksessa selvitetään sähköinfran mahdollisuudetMyös Huippuenergia Oy:n Toni Hannulan mielestä taloyhtiöiden kannattaisi jo ryhtyä miettimään sähköautojen latausta.Huippuenergia Oy tekee energiakatselmuksia, joissa kartoitetaan kiinteistön ja pysäköintialueen sähköinfra ja selvitetään, mitä eri vaihtoehtoja latauspisteiden toteuttamiseen on. ”Käytännössä ratkaisuihin vaikuttavat esimerkiksi sähkökaapelien ikä, kunto ja kapasiteetti sekä sähkökeskuksen sulakkeiden koko. Paljon riippuu tietenkin myös siitä, kuinka monta latauspistettä tehdään ja minkälaista tehoa niiltä vaaditaan.” Myös Hannula nostaa esiin erityisesti älykkäät järjestelmät, jotka lataavat autoja joustavasti silloin kun se on järkevintä ja edullisinta. ”Mikäli taloyhtiöt ovat liikkeellä latauspisteiden hankinnassa samaan aikaan, se auttaa osaltaan verkkoyhtiöitä syöttökaapelien ja muuntopiirien mitoituksessa ja ylipäätään verkon hallinnassa”, hän huomauttaa. Omakotitaloissa ja kesämökeillä päätökset sähköautojen latauspisteistä tehdään tietenkin pienemmässä piirissä kuin taloyhtiöiden kokouksessa. Mutta huomioitavia asioita riittää tällöinkin. ”Joustavat, älykkäät järjestelmät sopivat hyvin myös omakotitaloille ja mökeille. Mikäli kohteen sähkökuorma on jo entuudestaan suuri, jos talossa on vaikkapa maalämpöpumppu, niin kaapelin tai sähkökeskuksen kokoa voidaan kuitenkin joutua suurentamaan.” |
Energiaviraston rahoittama valtakunnallinen Asiaa energiasta -neuvonta ja maakunnissa toimivat energianeuvojat antavat maksutonta ja puolueetonta neuvontaa sähköautojen latauksesta.
Asiaa energiasta – kuluttajien energianeuvonta