Siirry sisältöön

39 hakutulosta

Täyssähköauto: Sähkömoottorin voimin liikkuva auto, jonka energia on varastoitu pelkästään akkuihin. Nykyisten sähköautojen toimintasäde on yleisesti 100-200 km.
Tavallisimmin latausmahdollisuuksia kyselevät autoilijat, joilla on tulossa täyssähköauto tai joille on jo tullut ladattava hybridi ja latauksen tarve ilmeinen. Valveutuneimmissa taloyhtiöissä hallitus ennakoi latauksen tarvetta ja käynnistää lataushankkeen.
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Myöskään ajoneuvojen luotettavuutta ei täyssähköautoja lukuun ottamatta nähdä kovin ongelmallisena. (Kuva 11.) Luotettavuudella on näissäkin vastauksissa avoimien kommenttien perusteella viitattu lähinnä toimintasäteen riittävyyteen. Vastausten perusteella vaikuttaisi siltä, että neutraalille tiedolle on kysyntää varsin tasaisesti käyttövoimatyypistä riippumatta.
Esimerkiksi täyssähköauto on ajon aikana päästötön. Uusia käyttövoimia voidaan ottaa käyttöön joko määrittelemällä käyttövoima jo hankintavaiheessa tai vaihtoehtoisesti teknologianeutraalisti asettamalla hankintakriteereissä raja-arvot tai pisteytysmalli niin, että vaihtoehtoiset käyttövoimat pärjäävät kilpailussa.
Esimerkiksi täyssähköauto on ajon aikana päästötön. Uusia käyttövoimia voidaan ottaa käyttöön joko määrittelemällä käyttövoima jo hankintavaiheessa tai vaihtoehtoisesti teknologianeutraalisti asettamalla hankintakriteereissä raja-arvot tai pisteytysmalli niin, että vaihtoehtoiset käyttövoimat pärjäävät kilpailussa.
44 16 163 27 13 170 27 13 57 9 5 2 0 0 2 0 0 8 197 8 281 2 942 125 40 23 UUSITUVAN ENERGIAN KUNTAKATSELMUS Kauniainen Kauniaisen ajoneuvokanta vuonna 2018 7000 6000 5000 4000 3000 2000 1000 0 Liikennekäytössä Kaikki rekisterissä olevat ajoneuvot Kuva 15: Kauniaisten ajoneuvokanta vuonna 2018 (Tilastokeskus, 2018) Trafin tietokannan mukaan syyskuun 2018 lopussa Kauniaisissa oli 24 täyssähköautoa
Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa (täyssähköautot, vetyautot ja ladattavat hybridit) ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Siirtyminen perinteisistä fossiiliseen öljyyn pohjautuvista polttoaineista muihin vaihtoehtoihin on Suomessa jo alkanut.
Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa (täyssähköautot, vetyautot ja ladattavat hybridit) ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Siirtyminen perinteisistä fossiiliseen öljyyn pohjautuvista polttoaineista muihin vaihtoehtoihin on Suomessa jo alkanut.