Siirry sisältöön

61 hakutulosta

KRITEERIT VÄHÄPÄÄSTÖISILLE AUTOILLE Polttoaine/energialähde Hiilidioksidipäästö (CO2) EU-päästötaso bensiini- ja diesel (ml. hybridit) alle 100 g/km Euro 5 bifuel (kaasuautot) alle 150 g/km (maakaasulla mitattuna) Euro 5 flexifuel (etanoliautot) alle 150 g/km (bensiinillä mitattuna) Euro 5 Lisäksi: täyssähköautot täyssähkökäyttöiset tieliikennekäyttöön rekisteröidyt L5e, L 6e ja L 7e
Lähes kaikkialla maailmassa on saatavilla polttoainetta sekä diesel- että bensiinikäyttöisiin autoihin. Polttomoottoriautojen käytön jatkumiselle nähdään kuitenkin useita esteitä, kuten öljyvarojen rajallisuus ja pakokaasupäästöjen myrkyllisyys. Useimmissa EU-maissa autojen ja polttoaineen verotus ohjaakin kuluttajia valitsemaan entistä vähemmän kuluttavia autoja.
Nestekaasua syntyy bensiiniä ja dieseliä jalostettaessa öljyn keveimmistä jakeista ja maakaasusta poistettavista raskaimmista jakeista. Kylmissä maissa nestekaasu on propaania, lämpimämmissä maissa usein propaanin tai butaanin seos. Bensiinimoottorin muuttaminen nestekaasulle on varsin yksinkertaista.
Uusiutuvaa liikenteen energiaa on • uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö • uusiutuva diesel (ei perinteinen biodiesel eli FAME, joka käy dieselautoihin yleensä enintään 7 % seoksena)) • etanolidiesel (ED95) • korkeaseosetanoli (E85) • liikennebiokaasu (vähintään 50 % biokaasua). 2.
Rudus Oy, Yhteenveto tuloksista Kiviaineksen lämmitys (Turbohöyryn korvaus) 1. 2. 3. 4. 5. 6. 16 Nykyisen Turbon käyttövoiman vaihto uusiutuvaan dieseliin: Uusia laiteinvestointeja ei tarvittaisi. Edullinen muutos, jolla saavutettaisiin jopa 90 % CO2-päästövähennykset, mutta polttoaine on kalliimpaa. Kuuman veden tuotanto olisi edelleen yhteydessä Turbohöyryn tuotantoon.
Tietoa ja vinkkejä ennakoivan markkinavuoropuhelun toteutukseen: • www.motivanhankintapalvelu.fi/viestintaopas 2.4 Uusien käyttövoimien hankinta Uusilla käyttövoimilla tarkoitetaan liikenteessä käytettävää uusiutuvaa energiaa, jolla korvataan fossiilista bensiiniä tai dieseliä kokonaan tai osittain (seokset).
Diesel voim. kaikille CO PM NO x HC + NO x Euro 5 1/2011 500 mg/km 5 mg/km 180 mg/km 230 mg/km Euro 6 9/2015 500 mg/km 5 mg/km 80 mg/km 170 mg/km Hiilidioksidi, CO 2 Polttoaineiden palamisessa syntyy paikallisten päästöjen lisäksi hiilidioksidia (CO 2 ), joka luokitellaan kasvihuonekaasuksi.
Turbohöyry). v Nykyisen Turbon käyttövoiman vaihto uusiutuvaan dieseliin: Uusia laiteinvestointeja ei tarvittaisi. Edullinen muutos, jolla saavutettaisiin jopa 90 % CO2-päästövähennykset, mutta polttoaine on kalliimpaa. Kuuman veden tuotanto olisi edelleen yhteydessä Turbohöyryn tuotantoon.
Sähköauton energiakulut ovat noin 4,0 €/100 km (sähkönhinnalla 0.20 €/kWh ja 20 kW:n sähkönkulutuksella) ja noin 7,0 €/100 km (sähkönhinnalla 0.35 €/kWh ja 20 kW:n sähkönkulutuksella), joten se on kuluiltaan selvästi edullisempi kuin dieselauto, jolla energiakulut ovat noin 11,20 €/100 km (dieselin hinnalla 1,90 € ja 5,9 litran kulutuksella).