Siirry sisältöön

119 hakutulosta

Lue lisää 18.1.2022 TEM: Uusiutuva energia ohitti fossiilisen energian käytön ja biokaasu liitettiin osaksi jakeluvelvoitetta Vuonna 2020 uusiutuvan energian käyttöosuus kasvoi kokonaisenergiankulutuksesta suuremmaksi kuin fossiilisen energian. Päästöoikeuden hinnan nopea nousu edistää uusiutuvan energian investointeja ja käyttöä.
Vuoden 2014 aikana kilpailutuksessa hyväksyttyjä toimenpiteitä olivat esimerkiksi ns. kaksinkertaisesti laskettavat jäteperäiset polttoaineet, joita olivat jäteraaka-aineperäinen NexBTL-biodiesel sekä Suomenojan jätevesistä tuotettu biokaasu.
Uusiutuvan polttoaineen (korkeaseosetanoli, biokaasu, uusiutuva diesel tms.) tarjontaa on hyvä hyödyntää, jos se on mahdollista. Tietoa eri autotyypeistä ja tieliikenteen energialähteistä löytyy esimerkiksi täältä. Kuljetustarvetta määriteltäessä kannattaa lisäksi selvittää mahdollisuus yhdistellä erilaisia kuljetuksia.
Biokaasun osuus kaasusta oli 0,4 % vuonna 2020. Kokonais-PEF-kertoimessa sitä käsitellään samoin kuin fossiilista maakaasua.
Julkaisuun on koottu puun, turpeen, kivihiilen, peltobiomassojen, kierrätyspolttoaineiden, lietteiden, maakaasun, biokaasun sekä ja mineraali- ja bioöljyjen ominaisuuksia kirjallisten lähteiden, laitoksien antamien tietojen sekä VTT Energian analyysilaboratorion määrityksistä.
Lue lisää 18.1.2022 TEM: Uusiutuva energia ohitti fossiilisen energian käytön ja biokaasu liitettiin osaksi jakeluvelvoitetta Vuonna 2020 uusiutuvan energian käyttöosuus kasvoi kokonaisenergiankulutuksesta suuremmaksi kuin fossiilisen energian. Päästöoikeuden hinnan nopea nousu edistää uusiutuvan energian investointeja ja käyttöä.
. • Kuorma-autoihin ja busseihin vaatimukseksi sähkö, biokaasu tai HVO diesel. • Taloudellinen ajotapa ja ajoharjoittelu: Tarjoajan palvelua toteuttavat kuljettajat ovat suorittaneet viimeisen XX vuoden aikana tai suorittavat sopimuskauden aikanataloudellisen ajotavan ja ajoharjoittelun koulutuksen.
Keskeiset osaamisalueemme ovat puu- ja peltoenergia sekä biokaasu. Bioenergiakeskus panostaa tulevaisuuden kehittämistarpeisiin voimakkaasti.
Onko muita vaihtoehtoisia käyttövoimia (mm. biokaasu) harkittu? Onko niistä luovuttu ja miksi? Missä vaiheessa kaupunkiseudun bussiliikenteen sähköistäminen tällä hetkellä on? Millä perustein sähköistettävät bussilinjat on valittu? Sähköbussiliikenteen kriteerit? Miten ja millä aikataululla on tavoitteena edetä bussiliikenteen sähköistämisessä?