Siirry sisältöön

16 hakutulosta

Latauspisteiden toiminta Varsinaisessa sähköauton latauspisteessä on suojakannen alla oleva pistorasia, johon sopii sähköauton lataukseen tarkoitettu latausjohto. Latauspisteessä on usein myös käyttöpainike sekä toimintavalmiudesta ja latauksen tilasta kertovia merkkivaloja.
Käyttäjä kulutuksen mukaan Ohje sähköautojen latauspisteiden toteuttamiseksi, Kiinteistöliitto Kiitos! jaakko.ketomaki@motiva.fi @MotivaOy www.motiva.fi
Sähköautoilijat ry:n ylläpitämästä karttasovelluksesta voi tarkistaa julkisten latauspisteiden sijainnin Suomessa ja muutamissa Suomen naapurimaissa. Sähköautoilijat ry: Sähköautoilijat ry
Lue lisää 28.10.2021 Sähköautojen latauspisteet kerralla koko kortteliin Taloyhtiöt voivat valmistautua yhdessä sähköautoiluun. Etelä-Savon energianeuvoja Jukka Sairanen vinkkaa, että latauspisteiden suunnittelu- ja urakointityöt tulevat usein edullisemmaksi, kun ne tilataan kerralla koko kortteliin.
Julkisten latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten ladattava auto – täyssähköauto tai ladattava hybridi – on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.
. — Mission to Zero® Porvoon hiilineutraali tehdas Omasta toiminnasta tehtiin hiilineutraalia seuraavilla ratkaisuilla: – Maalämpöverkosto – Lämmön talteenotto – Aurinkovoimala – Sähköauton latauspisteet – ABB KNX -kiinteistöautomaatio – ABB Active Energy BE: energiataseen seuranta & visualisointi – Päästötön sähkösopimus Tehtaan kokonaisenergiatehokkuus parani 21 % Hiilidioksidipäästöt
Alustavan sovun perusteella latauspisteiden lukumäärää koskevia vaatimuksia tiukennettaisiin niin asuinrakennuksissa kuin muissa. Esikaapelointiin tulisi vaatimus uusissa ja korjattavissa rakennuksissa, mikä helpottaa latausinfrastruktuurin saatavuutta. Kaikkien uusien asuin- ja ei-asuinrakennusten olisi oltava päästöttömiä 1.1.2028 alkaen.
Alustavan sovun perusteella latauspisteiden lukumäärää koskevia vaatimuksia tiukennettaisiin niin asuinrakennuksissa kuin muissa. Esikaapelointiin tulisi vaatimus uusissa ja korjattavissa rakennuksissa, mikä helpottaa latausinfrastruktuurin saatavuutta. Kaikkien uusien asuin- ja ei-asuinrakennusten olisi oltava päästöttömiä 1.1.2028 alkaen.
Samassa urakassa toteutettiin myös sähköautojen latausinfra ja tuotiin latauspisteet autopaikoille. Taloyhtiön rakennusten energialuokka parantui hankkeen myötä E-luokasta C-luokkaan. Hankkeen rahoituksessa taloyhtiö huomioi ja kartoitti hankkeen alusta saakka menojen lisäksi tuottomahdollisuuksia sekä eri ratkaisujen takaisinmaksuaikoja.
Muutoin taloyhtiö maksaa kustannukset itse. 16.1.2023 • Kartoitus latauspisteiden asentamismahdollisuudesta* • Hankesuunnitelma* • Työnaikainen valvonta ja hankkeen hallinnointi • Sähköliittymään, -nousuihin, sähkökeskukseen, putkituksiin, kaapelointeihin ja laitetelineisiin kohdistuvat muutostyöt sekä näihin liittyvät rakennustekniset- ja maanrakennustyöt, latausinfran osalta • Latauslaitteet