Siirry sisältöön

16 hakutulosta

Asuntojen sähkön kulutus Saatavilla oleva vapaa kattopinta-ala Katon varjostukset Katon rakenteelliset ominaisuudet sekä kunto • Selvitys kannattaa teettää puolueettomalla toimijalla • Selvityksen yhteydessä kannattaa tuoda myös esille tahtotila energiayhteisön perustamisesta sekä arvio tulevien vuosien sähkönkäytön muutoksista esimerkiksi lämpöpumppuinvestoinnin tai sähköautojen latauspisteiden
Lue lisää 28.10.2021 Sähköautojen latauspisteet taloyhtiöihin yhteistyössä muiden taloyhtiöiden kanssa Monessa vierekkäisessä taloyhtiössä mietitään parhaillaan sähköautojen latauspisteiden suunnittelua ja toteutusta. Yhteistyö lähellä sijaitsevien taloyhtiöiden kanssa voi helpottaa sekä suunnittelua että vähentää kustannuksia, kun urakalle saadaan useampi maksaja.
Lisäksi julkisten latauspisteiden kautta jaeltu uusiutuva liikennesähkö tulee liittää velvoitejärjestelmien piiriin. Liikennesektorin tavoite koskee jatkossa tieliikenteen lisäksi myös meri- ja lentoliikennettä.
. • Mihin: • Sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin.
Rakennusautomaatiotyöt tehdään yhteistyössä tilaajan puitesopimustoimijoiden kanssa lain: ”Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä” https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2020/20200733 mukaisesti.
Kustannuksia tulee myös latauspisteiden rakentamisesta, latausverkoston kustannuksia ei ole arvioitu laskelmissa. Toimenpiteen vaikutukset Sähköauto kuluttaa noin 15-20 kWh/100 km (YLE , 2017). Samoilla kilometreillä (176 354 km) sähköautot kuluttaisivat noin 26 453 kWh. CO2-päästöt (sähkön päästökerroin 276 gCO2/kWh): 7,3 t CO2 → päästövähenemä noin 68 %.