Siirry sisältöön

64 hakutulosta

Juhani Laurikko on tutkinut liikenteen energiankäyttöä ja ympäristövaikutuksia Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä reilut 35 vuotta. Laurikko kertoo, miksi liikenteessä tarvitaan erilaisia käyttövoimia. Tutustu seuraavaksi vaihtoehtoisiin käyttövoimiin! ⬇️ Useat autonvalmistajat tekevät vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttäviä ajoneuvoja useissa eri hintaluokissa.
Energiankäytön tehostamistoimenpiteet eivät saa heikentää kiinteistöjen olosuhteita (esim. hiilidioksidi, kosteus, paine-ero jne). Edellä mainitut hinnat ja takaisinmaksuaika tarkistetaan sopimuksen jälkeisen toteutussuunnittelun yhteydessä. Säästövertailussa käytetään energian kulutuksen lähtötasona vuosien 20XX-20XX kulutusten keskiarvoa lämmön ja sähkön osalta.
Toimijalla on oikeus olla yhteydessä tilaajan järjestämään kiinteistönhoitoyritykseen selvittäessään kohteiden käyttöä pyrkiessään ohjaamaan energiankäyttöä. Puitesopimuksessa on edellytetty, että energiansäästö toteutetaan olosuhteita heikentämättä. Viivästyssak ko Viivästyssakot sovitaan kohteittain, määritelty puitesopimusohjelmassa.
Energiankäyttöä oli selvitetty, mutta toteutuksia ei oltu tehty suunnitelmallisesti. Perusteelliset energiansäästölaskelmat loivat pohjan toteutukselle Caverion selvitti energiakäytön parantamismahdollisuuksia ja teki investointiesityksen, jossa toteutusratkaisun lisäksi esitettiin energiansäästölaskelmat ja hankkeen kannattavuustarkastelut.