Siirry sisältöön

38 hakutulosta

Sähkön hinta kattaa sähköenergian, sähkön siirron ja sähköverot. Liikennöitsijän maksaman sähköenergian hinnan määrää markkinahinta, jonka päälle lisätään Turku Energian kate. Taulukossa 3 on esitetty edellä kuvatut sähköbussiliikenteen omistus- ja vastuusuhteet suomalaisilla kaupunkiseuduilla. 42 Taulukko 3.
Ohjelmalla on merkittävä osuus edistyksellisten biopolttoaineiden sekä sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän teknologian kehittämisessä ja markkinoille saattamisessa.
Todellisuudessa talvella lämmittämiseen kuluu siis enemmän sähköä päivässä ja kesällä vähemmän. Tämä laskenta antaa vain vuosikeskiarvon. b. Lisätietoa ja vinkkejä sähkönkäytön tehostamiseen kotona.
Valaistuksessa olemme jatkossa siirtymässä sähköä säästäviin ja kestäviin LED-valoihin. Niiden yleistymistä on toistaiseksi hidastanut ravintolakäyttöön sopivien valosävyjen niukka saatavuus. LED-lamppujen kehitys on parhaillaan niin nopeaa, että pystymme hyödyntämään niitä jatkossa.
Kaikki jätelamput, -valaisimet ja -säätimet on eriteltävä ja lähetettävä hyödynnettäväksi sähkö- ja elektroniikkalaiteromua koskevan direktiivin mukaisesti. kunnostetun valaistusjärjestelmän asennustöiden aikana syntyvän jätteen vähentämiseksi ja hyödyntämiseksi.
Ohjelmalla on merkittävä osuus edistyksellisten biopolttoaineiden sekä sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän teknologian kehittämisessä ja markkinoille saattamisessa.
Vertailukriteerejä käytettäessä lisäpisteitä saa, jos ajoneuvossa voidaan käyttää uusia käyttövoimia (korkeaseosetanoli, biokaasu, uusiutuva diesel, sähkö). Henkilö- ja pakettiautohankinnat päivitetty 8/2019, versio 2.2 11 3.
A-luokkaan kuuluva lamppu kuluttaa vain kolmanneksen siitä sähkön määrästä, jonka luokkaan C kuuluvat lamput kuluttavat. Lue lisää: http://www.lampputieto.fi/lamput/lamppujenpakkausmerkinnat 2.
Lisäksi markkinavuoropuhelulla on syytä selvittää, onko uusilla käyttövoimilla suoritettavalle kuljetuspalvelulle kysyntää kokonaisuudessaan riittävästi, jotta yritys uskaltaa hankkia esimerkiksi sähkö- tai kaasuauton.
Elvari-ohjelmassa ovat olleet mukana Motiva Oy, Energiapolar Oy, Energiateollisuus ry, Fortum, Helsingin Energia, JE-Siirto Oy, Järvi-Suomen Energia Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, NIBE-Haato Oy, PKS Sähkönsiirto Oy, Savon Voima Verkko Oy, Suomen lämpöpumppuyhdistys SULPU ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Vattenfall Verkko Oy ja Voimatori Oy.