Siirry sisältöön

5 hakutulosta

Näytä hakutuloksia aihealueittain
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Myöskään ajoneuvojen luotettavuutta ei täyssähköautoja lukuun ottamatta nähdä kovin ongelmallisena. (Kuva 11.) Luotettavuudella on näissäkin vastauksissa avoimien kommenttien perusteella viitattu lähinnä toimintasäteen riittävyyteen. Vastausten perusteella vaikuttaisi siltä, että neutraalille tiedolle on kysyntää varsin tasaisesti käyttövoimatyypistä riippumatta.
Esimerkiksi täyssähköauto on ajon aikana päästötön. Uusia käyttövoimia voidaan ottaa käyttöön joko määrittelemällä käyttövoima jo hankintavaiheessa tai vaihtoehtoisesti teknologianeutraalisti asettamalla hankintakriteereissä raja-arvot tai pisteytysmalli niin, että vaihtoehtoiset käyttövoimat pärjäävät kilpailussa.
Esimerkiksi täyssähköauto on ajon aikana päästötön. Uusia käyttövoimia voidaan ottaa käyttöön joko määrittelemällä käyttövoima jo hankintavaiheessa tai vaihtoehtoisesti teknologianeutraalisti asettamalla hankintakriteereissä raja-arvot tai pisteytysmalli niin, että vaihtoehtoiset käyttövoimat pärjäävät kilpailussa.
Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 yhteensä vähintään 250 000 sähkökäyttöistä autoa (täyssähköautot, vetyautot ja ladattavat hybridit) ja vähintään 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Siirtyminen perinteisistä fossiiliseen öljyyn pohjautuvista polttoaineista muihin vaihtoehtoihin on Suomessa jo alkanut.
1