Siirry sisältöön

5 hakutulosta

Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –20 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 4 % (bensiini), 12 % (diesel) ja 9 % (E85). Vertailtaessa kylmää ja esilämmitettyä moottoria –7 ˚C:ssa hiilidioksidipäästöt alenivat keskimäärin 3 % (bensiini), 8 % (diesel), 8 % (E85) sekä 10 % (hybridi).
Käyttötarve ratkaisee sen, mikä on sopivin • • • korimalli ja kokoluokka. autotyyppi (bensiini, diesel, hybridi, kaasuauto, ladattava hybridi, täyssähköauto, jne.) varustelu jne.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon se, että vielä nykyään uudet käyttövoimat usein lisäävät kokonaiskustannuksia ja käytettävyys (toimintamatka, luotettavuus, tankkaus/lataus) saattaa olla bensiini- tai dieselautoon verrattuna heikompi.
Esimerkiksi kevyet hiilivedyt (kuten bensiini), likaavat lämpöpintoja vain vähän, kun taas raskaiden hiilivetyjen (kuten öljynjalostuksessa krakkauksen seurauksena syntyvä pohjaöljy) likaamistaipumus on suuri. Voidaan kuitenkin todeta, että keskimäärin nesteet likaavat lämpöpintoja herkemmin kuin kaasumaiset aineet.
1